Fastleger skal ikke nekte abort

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Fastleger skal ikke nekte abort-oppropet.


Gjest

#176

2013-10-24 22:18

Dersom jeg i mitt arbeid med rusavhengige reserverte meg fra å jobbe med metadonmammaer ( fordi jeg fikk vondt i samvittigheten) , hadde det blitt en personalsak der jeg ville risikerte å miste jobben rett og slett fordi Akkurar det er en viktig del av den jobben jeg har valgt. Vi har vel alle kjent på utfordringer og vansker i forhold til egne verdier og kall det hjerne "samvittigheter " i jobblivene vår. Krever ikke reservasjonsrett mot enkelte typer brukere av den grunn. Hva er så spesielt med legene ?
Tore L. Tangen

#177 Re:

2013-10-25 12:01

#176: -

Ikke sammeliknbart, da leger ikke ønsker å reservere seg mot å behandle mordsyke gravide kvinner. Det er bare et fåtall leger som ønsker å reservere seg mot å være tvunget til å tilby barnedrap til slike.

Dersom du ønsker å reservere deg mot å gi metadonbehandling til mammaer, derimot, må du også ha rett til det.


Gjest

#178

2013-10-25 14:43

hva faen alle sammen trenger hjelp med et barn eller abort hvis de fastlegene bryr seg om pasientene
Anne

#179 Re: Re: lex

2013-10-25 17:35

#3: Tore L. Tangen - Re: lex

Skal barnet vokse opp uten en mor som kan ta vare på barnet da? Det kan jo ødelegge barnets oppvekst like mye som det kan ødelegge for moren.


Gjest

#180

2013-10-25 18:59

nei! NEI!
Tore L. Tangen

#182 Re: Re: Re: lex

2013-10-26 11:07

#179: Anne - Re: Re: lex

Det er noe som heter adopsjon, et av mange banneord for mordsyke kvinnfolk.


Gjest

#183 Re: Re: lex

2013-10-26 19:40

#3: Tore L. Tangen - Re: lex

Nei nei nei det er ikke sånn det funker! Ved abort dreper man ingen barn, bare noen celler! Ingen babyer blir skadet i prosessen!

Jeg holder ut hendene mine, med et lite barn i den ene hånden og en petriskål med et levende foster i den andre. Jeg skal slippe en av disse to. Hvilken velger du?

Se der ja, et foster er på ingen måte et fullverdig menneske.


Gjest

#184

2013-10-27 09:04

Hva skjer med Norge?
Tore L. Tangen

#185 Re: Re: Re: lex

2013-10-27 11:50

#183: - Re: Re: lex

Du er også bare en celleklump, så nå som vi har rettferdiggjort drap på hverandre kan vi kanskje være litt mer seriøse, eller?


Gjest

#186

2013-10-28 12:18

Jeg har en 10 år gammel sønn som nå blir tatt vare på av mine foreldre siden fødselen var den direkte årsaken til en depresjon så dyp at jeg knapt skjønte at jeg var deprimert og psykoser som tre år etter ga meg en schizofrenidiagnose. Jeg har opplevd voldtekt og frihetsberøvelse i min ungdom, men den mest traumatiske hendelsen i mitt liv var det å få barn og ha aleneansvar i tre år mens psykosen gradevis vokste. Jeg bruker p-sprøyter og passer meg vel for å bli gravid igjen. Skulle det likevel skje uten at jeg får mulighet til å ta abort ser jeg ingen annen løsning en å ta livet av meg, på tross av at jeg nå lever et godt liv. Det er det værste som kan skje meg. Jeg er fortsatt ikke istand til å ta meg av et spedbarn og foreldrene mine har allerede hendene fulle med å ta seg av min sønn på tross av at de nærmer seg pensjonsalder. Så hvor ville et nytt barn havne? Hos totalt fremmede? Og hvordan ville det ha påvirket min psykiske tilstand? Det ville vært et traume og en tragedie som jeg kunne bære, også for min familie. Heller døden og det sier jeg i fullt alvor.
Frode

#187 Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-29 11:48

#38: Tore L. Tangen - Re: Re: Re: Re: Re: lex

Dersom angrepillen er godkjent av deg, så tyder det på at det du egentlig har problem med er hvor langt ut i svangerskapet man burde ha lov til å abortere. I så fall har du et poeng, men da må du nesten komme med argumenter for hvorfor du mener dagens tilsavgrengning er feil, og hvor en ny grense burde ligge. Og da må du argumentere ut fra medisinsk ekspertise. "Dagens grense ser vrøvl" vil eksempelvis ikke være gyldig argumentasjon.

Frode

#188 Re: Synd....

2013-10-29 12:10

#101: Red Rebell - Synd....

Jeg mener du snur problemstillingen. Problemet er ikke at man må få henvisning, problemet er at man i 2013 i et sekulært samfunn overhodet har en debatt om hvorvidt man skal kunne velge bort deler av sitt arbeidsområde basert på overtro (elller, i fåtall, andre årsaker).

Selvfølgelig er det fullt akseptabelt å være imot abort, uansett årsak, men da må man velge yrke deretter. Jeg ser null forskjell mellom dette og eksempelvis en vegetarianer med jobb i dagligvarebutikk og som nekter å legge kjøttprodukter i hyllene. Man har ingen rett til å kreve en skreddersydd stillingsinstruks basert på personlige ønsker, man må i stedet velge sitt yrke med omhu.

Å flytte hele det medisinske området ut av fastlegesystemet, slik du skisserer, er selvfølgelig en mulighet. Men det burde i så fall skje av medisinske og organisatoriske grunner, ikke fordi en gruppe mennesker nekter å gjøre jobben sin.


Gjest

#189

2013-10-29 15:30

!
Tore L. Tangen

#190 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-30 11:40

#187: Frode - Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

Dette handler ikke om medisinsk ekspertise. Kravet om å få barnet i magen drept er ikke et medisinsk problem og krever heller ikke medisinsk behandling, ihvertfall ikke av magen. Det er et moralsk problem. Det finnes ingen akseptabel grense. Drap skal være og ER straffbart. All annen diskusjon rundt det er bare vrøvl, og alle argumenter for abort kan brukes til å abortere ugifte kvinner og opprørske barn.

Mona

#191

2013-10-30 18:51

Hvorfor er det flest menn som er abortmotstandere? 100% av dem vil aldri bli gravide. Det er lett å mene noe om noe som ikke rammer en selv. Det blir forferdelig egenrådig.

Er kvinnen virkelig så lite verdt at en ubevisst liten celleklump skal veie tyngre enn hennes rett til liv? Jeg er absolutt sterkt imot å bruke abort som prevensjon, men hvor mange er det som gjør det? De som gjør det skulle jo vært sendt til psykatrien istedet. Jeg vil tro de fleste bruker abort som absolutt siste utvei, og da ikke en særlig behagelig utvei heller.

La nå mennesker ha rett til å bestemme over sitt eget liv og sin egen kropp. Jeg synes ikke abort er "riktig", men jeg synes heller ikke det er riktig å frata en kvinne hennes rett til å bestemme over seg selv! Det fødes nok barn i verden, vi greier ikke å ta vare på de som allerede eksisterer engang.

Vi har sluttet å tro på gud, vi tror på mennesket, hvorfor skal da denne lille celleklumpen som nærer seg på kvinnen være et mirakel vi ikke kan unnlate? Hvorfor? Fordi det er et påbegynt menneske, hva så? Kvinnen er bevisst hva som skjer med henne, det er ikke dette fosteret.
Niobe

#192 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-30 19:01

#190: Tore L. Tangen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

Jeg skulle ønske du kunne bli gravid, og etter 9 måneder ville du kanskje hatt en annen oppfatning.
Har du sett hvordan et "barn" ser ut i starten? Det kan knapt kalles et "menneske".
Med hvilken rett har du til å sette et lite "foster" over en kvinne?
Husk at flere kvinner dør av å føde. 
Du synes vel kanskje onani er feil også, siden sædcellene kunne blitt til små, søte barn om de hadde fått trengt inn i et egg?
Og forresten, så håper jeg du råtner i helvete.

Kall det gjerne ateistisk vrøvl, om du vil.

 

Tore L. Tangen

#193 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-30 22:49

#192: Niobe - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

Kvinner er ikke mennesker heller, om man skal følge deres ateistiske vrøvl.

Niobe

#194 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-31 11:36

#193: Tore L. Tangen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

Her gikk du rett i snøret. Akkurat det jeg forventet.
Jeg er ikke ateist heller.

Jeg tror du bare vil provosere, men det funker dessverre.

Hvis ikke kvinner er mennesker, så finnes ikke dyret menneske. Husk på at hele grunnen til at du eksisterer er at et menneske lot deg vokse inne i kroppen sin i ni måneder. Kvinner hadde klart seg utmerket uten menn, omvendt derimot...

Forresten, tror jeg du burde oppsøke psykolog, du lider av ganske drastiske vrangforestillinger. Du ser verden som om alt skulle være svart/hvitt. (Eksempelvis er alt som ikke stemmer med din verden ateistisk vrøvl)


Gjest

#195

2013-10-31 19:45

Det er en rett for kvinner å bestemme over egen kropp.
Tore L. Tangen

#196 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-31 23:42

#194: Niobe - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

Okseavføring! Uten menn blir det heller ingen kvinner.

Niobe

#197

2013-11-01 12:06

#196: Tore L. Tangen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

Vel uten sædceller blir det heller ingen mennesker, det har du rett i. Men sæd kan lagres. I en fremtidig verden kan det godt hende at de har utviklet inkubatorer som menneskefostre kan vokse i, så slipper abort å være et problem i det hele tatt.
Nå gidder jeg ikke gå mer inn på det, du virker jo helt inkompetent til å diskutere noe som helst.


Gjest

#198

2013-11-01 12:46

Fastleger skal ikke nekte abort!

Gjest

#199

2013-11-01 19:29

Det er ingen motsetning i å ønske nedgang i antall aborter og å støtte dem som føler de er nødt til å gå gjennom dette. Jeg som mann vil aldri komme i en så vanskelig situasjon, og kan bare gi min sympati til dem som må ta et slikt valg.
Tore L. Tangen

#200 Re:

2013-11-02 11:26

#197: Niobe -

Inkompetent? Og det våger du å si? Du som er en fanatisk feministf***e? Fy FAEN! Om du ble gravid og ble fortalt at det var en gutt, tviler jeg ikke ett sekund på at du øyeblikkelig hadde bestillt et drap på sønnen du bærer i magen.