Nei til økningen av eksamensavgifter for privatister

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til økningen av eksamensavgifter for privatister-oppropet.


Gjest

#26

2015-01-08 09:28

Hva faen i stedet til å motivere folk dem stiger priser. Selv om jeg er fra et fatig land men de gjør alt for folk skal studere helt gratis. NEI NEI FY FY. Dem aldri blir met av penger asss.

Gjest

#27

2015-01-08 10:24

lanå mennesker få samme mulighet til utdaning!
Gjest

#28 Bra kommentar

2015-01-08 10:50

Jeg fant en blogg med en bra kommentar om temaet:

 

http://samfunnetnorge.blogg.no


Gjest

#29

2015-01-08 11:02

Ikke øk eksamsutgigtene, det allerede dyrt nok for studenter som regel har en liten inntekt utenom.

Gjest

#30

2015-01-08 12:18

Det er helt utrolig at dere skal være så umenkelige!!

Gjest

#31

2015-01-08 14:13

Et viktig opprop, og spesielt at endringen skjer ved årsskiftet, altså midt i skoleåret.

Gjest

#32

2015-01-08 14:43

Er det virkelig sånn at vi vil ha eit klasseskille?? Utdanning skal være likt for ALLE, gjer dette heller GRATIS!!!!

Gjest

#33

2015-01-08 15:38

En student har ikke så god råd. Og eksamen er noe de må ha får å komme videre.
Syns igrunnen det var dyrt nok. Skal prøve å hjelpe min datter, men er selv 100%ufør, men skal gjøre så godt jeg kan

Gjest

#34

2015-01-08 16:04

Studenter sliter mer enn nok med økonomien fra før av, og at vi på sonans starter et nytt år på skolen og får mitt i fleisen at vi må ut med 1000kr og 2000kr for å ta en eksamen! Dette er noe vi skulle fått beskjed om før vi begynte skoleåret 2014/2015, slik at vi hadde hatt valget selv om vi ville betale såpass mye penger for en eksamen. Nå får vi ikke igjen pengene om vi dropper ut av sonans, så for min del må 13 000kr komme flyvende, for disse pengene var IKKE beregnet i budsjettet når jeg begynte å ta opp fag!

Gjest

#35

2015-01-08 19:53

Utdanning er viktig!

Gjest

#36 Re: Re:

2015-01-08 23:26

#21: .... - Re:  

 Samme her.... SUGER.... i tillegg kunne jeg meldt meg opp dagen før og betalt MYE mindre... var liksom INGEN beskjed om endringer eller noe.

realist

#37 Re:

2015-01-08 23:31

#1: -  

 Det koster ikke så mye å utdanne seg i Norge. Man får 13 års utdannelse. Om man velger å ikke utnytte seg av den, så koster det. Litt som privatskoler. Når mn ser på de reelle utgiftene per elev som skal ta en eksamen, så er den i flere tilfeller høyere enn det man betaler også.

 

Man får gratis utdannelse, om man velger å gå utenom den så er det et valg man tar


Gjest

#38 "BANG" sa det

2015-01-09 00:52

2015 startet med et BANG - med bakoversveis. Jeg er en fattig student og leietaker.  Dette året handler kun om min forbedring. Hadde to eksamner før jul, fikk to gode karakterer, men det var en helt annen pris. Det er grenser for hvor mye jeg og andre studenter kan jobbe ved siden av skolen. Vi som har flyttet store avstander for å gå på de "beste" skolene er avhengige av at pengene strekker til. Det henger ikke på greip at mine 4 eksamner nå skal koste meg 8000kr!! Hvorfor over dobbelt så mye?? Hvor skal de pengene skal komme fra? Jeg vil ha AP-regjeringen tilbake. 


Gjest

#39

2015-01-09 12:29

Sinnsykt tragisk, dette er som regel mennesker som henger litt igjen i samfunnet og har ikke akkurat veldig mye å rute med!

Gjest

#40 Mange blir nødt til å gi opp studiene

2015-01-09 19:18

Økningen av eksamensavgiftene er helt utrolige!  Vi som går sonans i Trondheim fikk beskjeden  I DAG, og jeg lurer på hvordan alle vi privatister skal klare å trylle frem mange mange tusen på så kort tid?  Selv kommer mine eksamener på minst 10.000 kr.  Hvis ikke noe skjer, blir nok jeg, og mange andre tvingt til å avslutte det vi har starta på og utsette utdanninga slik at vi får spart opp penger! Det burde jo ikke være et problem i det hele tatt!  De vil at utdanning skal være for alle, uansett hvem man er og hvor man kommer fra? Det er akkurat det motsatte av hva denne økninga gjør! De rikeste får seg en bra utdanning, mens oss andre, og spesielt studenter, som er en av de fattigste gruppene i dette samfunnet, blir sittende maktesløe å se på.


Gjest

#41

2015-01-09 19:49

Nei til økningen!!

Gjest

#42

2015-01-09 20:54

Jeg syns det er dårlig å sette studenter i en slik økonomisk vanskelig situasjon! Studenter som allerede har problemer med å betale for en plass å bo, vanskeligheter med å finne en jobb som godtar en student og stipendet gir oss ikke ei feit lønning pr mnd. Jeg syns at hvis en student vil ta fler fag enn de tilbydde på vgs så skal mango lov til det, og ikke la økonomien bestemme det!

Gjest

#43

2015-01-10 16:50

Dette er helt for jævlig! Det blir enda vanskeligere å få utdannelse for folk som alt sliter!

Gjest

#44

2015-01-10 18:11

Studenter er fremtiden. De får lite stipend og har ikke mye å leve for. Nei til økte eksamensavgifter for privatister!

Gjest

#45

2015-01-11 11:04

Det hadde vært helt greit med en økning, men 150% er jo helt vanvittig!

Gjest

#46

2015-01-11 11:09

Dette blir for dumt. 


Gjest

#47 Re: Re:

2015-01-11 12:45

#37: realist - Re:  

 Man får kanskje 13 års utdannelse, men hva med alle de som gunnet helse ikke får til å fullføre disse årene? Det finnes mange grunner til at man ser seg nødt til å ta opp fag og dermed blir det dumt å sette opp prisene når mange av grunnene er noe man ikke kan noe for. For mange er det også noe de gjør for å kunne bedre karakterene i faget for å bedre sjansene for å komme inn på videre studier, og politikerne har selv sagt at vi trenger flere med universitets-/høgskoleutdanning. Dermed blir dette veldig motsiende handlinger. 


Gjest

#48 Re: Re: Re:

2015-01-11 15:03

#47: - Re: Re:  

 Ja, man får 13 års gratis utdannelse. mange velger å endre utdanning, ta opp eller forbedre karakter etterhvert eller fortsette på å studere etter de 13 årene man får gratis. Det er mange som kanskje ikke ser verdien i dette når man er 16, 17, 18 år, men vokser opp å vil gjøre noe mer med livet litt i senere tid. Dette er jo selvfølgelig noe regeringen også vil, at folk kan videreutdanne seg! Det styrker jo Norge. Hvorfor i alle dager skal de da motstide seg selv med å høye privatisteksamens kostnadene? Du ser, det er ingen god grunn til det. Rett og sett håreisende. 


Gjest

#49

2015-01-11 16:58

Det er helt jævlig med høyere avgifter. Det legger også mer press på barn og unge som tar opp fag.
Gjest

#50

2015-01-12 14:36

Jeg har i flere år utsatt å ta opp fag for å forbedre snittet mitt slik at jeg kan studere det jeg virkelig ønsker. I fjor sommer startet jeg på ingeniørforkurs, og i år har jeg tenkt å ta opp fag i håp om at dette er veien å gå. Det at de av oss som ikke har økonomi til å ta opp de antall fagene vi tidligere har ønsket er helt bak mål, og vil føre til et større skille mellom de som har lite og de som har mye. Idiotisk at dette kommer som en bombe akkurat nå.