Si nei til NY skattelegging av tips / Say no to NEW taxation of tips

Si nei til ny skattelegging av tips!

Skriv under her og del underskriftskampanjen slik at vi får levert dette til stortinget!

Sign the petiton saying no to the new taxation of tips!

We will deliver this to the politicians in charge and ask for the taxation to be stopped!

-

Vi er mot regjeringens nye forslag om at tips skal regnes som lønn. Tips er en ekstraytelse som er frivillig å gi, og en påskjønnelse til servitørene, bartenderne eller de andre som jobber på stedet - avhengig av hvordan fordelingen av tipsen regnes.

Det nye forslaget betyr at arbeidsgiver må ut med arbeidsgiveravgift, feriepenger, pensjon og trygdeavgift av tips. Dette vil medføre betraktelige ekstrakostnader for arbeidsgiver, noe som kan gi forskjellige utfall.

Utelivsbransjen er en lavtlønnet bransje med stor konkurranse og lave marginer. Likevel hevder Oslos uteliv seg i dag internasjonalt med den store variasjonen i utelivet, og kulturtilbudet som følger med det. I tillegg er det blitt et godt samarbeid mellom bransjen, kommunen, politiet og skjenkekontroll. Den fine trenden vi ser der nordmenn endelig bruker utelivet som et kulturliv i stedet for flatfyll er et resultat av et stort arbeid fra alle parter i utelivet.

Men for at denne variasjonen der det er plass til store og små aktører om hverandre skal vedvare, så er vi som jobber i denne bransjen med stolthet også avhengig av den tipsen vi får inn. Vi skatter gjerne av den, men å avkreve arbeidsgiveravgift, trygdeavgift samt å trekke feriepenger og pensjon av den i tillegg til beskatning, vil gjøre at vi som gjør jobben vår med stolthet ikke lenger har råd til å gjøre den. Eventuelt at arbeidsgiver vil få så store ekstrautgifter at mange vil slite med å klare å holde oppe i et særdeles presset marked.

Behold tipsen til de som gjør jobben. For de fortjener hver eneste krone de får av fornøyde gjester. Gjestene tipser oss, ikke staten.

Norges servitører og bartendere m.fl.    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godtar jeg at Norges servitører og bartendere m.fl. vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: