Ekskluder Russland, Belarus, og Iran fra fredsprisseremonien i Oslo

Det er grotesk å invitere Russland til en festlig sammenkomst mens de samtidig har en pågående uprovosert angrepskrig mot Ukraina.  Ikke bare har Russland initiert krigen, de forsøker også å utslette det ukrainske folkets historiske og kulturelle identitet, og de angriper målrettet daglig sivilbefolkningen.  Motstemmer eller opposisjon i Russland stilnes ved trusler, fengsling, og til og med drap.

Belarus har ved sin støtte og tilrettelegging for Russlands overgrep gjort seg medskyldig i overgrepene, i tillegg til egne systematiske overgrep mot politisk opposisjon hjemme.

Iran har institusjonalisert bruk terror, overgrep, og bruk av frykt mot enhver opposisjon i egen befolkning.

Hvis disse landene ønsker å feire fredsskapende arbeid, og å delta i å fremme dialogen i det internasjonale samfunn kan de starte med å trekke seg ut av de væpnede konfliktene de selv er skyld i, og å stoppe med grove menneskerettighetsbrudd mot egen befolkning.

Som i møte med nazismen, er en fred på disse nasjonenes premisser verre enn krig.

Ved å signere gir jeg Thomas Blikshavn fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.