Vi vil ha fravær reglene endret!

Elevene på VGS har strengere regler på skolen enn det er i arbeidslivet. Vi mener dette er urettferdig at det ikke bli satt godkjent på fravær som har med elevenes helse å gjøre, men det blir satt godkjent på fritidsaktiviteter. Eleven kan få godkjent fravær for helsegrunner som langvarig eller alvorlig sykdom. Men hva de andre elevene? Slik vi ser det har denne regelen gjort det enda vanskeligere for elever å få mindre fravær. Elevene har behov for å ta vare på sin fysiske og psykiske, noen mer enn andre. Dette gjør det også veldig vanskelig for elever med barn som i tillegg til at vedkommende må til lege og tannlegetimer selv, må også ta med sitt barn når barnet har en for eksempel en time på helsestasjonen.

Elevene har fått beskjed om følgene: Elevene kan få time etter skolen. Her er Vår respons: Problemet med dette er at de fleste lege/tannlege kontorer stenger klokken 3.

Det har blitt fortalt at: vi vil ikke at elevene skal ha så mye fravær. Respons: Da burde det ikke bli satt opp strengere regler som gjør det vanskeligere for elever å ikke få fravær.

Vi vil ha de strenge reglene endret!