Vi støtter Minas kamp mot barnevernet

Bærum kommune ved barnevernstjenesten gikk i november til sak mot mina og hennes to barn. Barnevernet vant saken i fylkesnemnda på falske anklager og skilte mor og barn i slutten av november. Mor meldte selv til barnevernstjenesten når eldste datter var lite pga mistanke om overgrep hos far. To gangen tok mor kontakt med bvtj noe som resulterte i at far meldte mor hele 4 (kan vært 5) ganger til bvtj på flaske primisser. Bl.a for vold og dårlig omsorgsevne. Med seg fikk han barnehage og skole med tiden. Dette til tross for mors informasjon til barnehagen om sine mistanker og kontakten med barnevernet.

I ettertid, og mange henleggelser, ble mors beskymring nå noe de brukte imot henne. Barnevernstjenesten beskylder nå mor for å ikke ha beskyttet sine to barn godt nok til tross for brudd i kontakt med sin mor og andre familiemedlemmer. Alle barnevernets beskymringapersoner er ute av mors liv, men likevel ser de beskymring på mors evne til beskyttelse. På toppen av dette melder barnevernstjenesten mor til politiet for mulig vold. Denne saken ender i en siktelse av mor tross at barnet volden er siktet til aldri har uttalt at hun er utøvd vold på. Dette er kun største datterns utsagn som etter samvær med far( som her har meldt mor mange ganger til bvtj) kommer med disse historiene. Barna har etter en helsesjekk på sykehuset blitt funnet blåmerker på, etter barnevernets omsorgsovertakelse og mor bli nå beskyldt for vold. Blåmerkene er betegnet som normale på største datter, mens svar ventes på yngste i løpet av kort tid. Barnet selv har aldri sagt at mor har slått henne eller utøvd annen vold. Mors forklaring stemmer overens med barnets forklaring angående blåmerke på armen og siden av kroppen. Altså ikke vold.

Det er to barn som har uttalt at de har det bra hjemme hos mor og vil bo hos mor. Et av barna har også uttalt at hun ikke har det bra hos biologisk far men barnevernet vil at far skal ha henne tross barnets utsatt om en far som alltid er sint, kommet med beskymringfulle beskrivelser av datter, som drittunge, drittsekk, og lignende. Barnet har også kommet med utsagn om at far skal ha dratt henne etter benet slik at hun har fått merker samt andre hendelser som har medført blåmerket på barnet.

Jeg vil med dette oppropet gi min sterkeste støtte til at mor får sine barn hjem, slik mor ønsker men også som Barbara ønske er fortalt. Barna skal ikke taes fra en mor som ikke har utøvd vold, men skjermes fra de som eventuelt har utsatt de for noe. Barna skal beskyttes av mor, ikke fratas sin trygge plattform. La barna flytte hjem! La tingrettsaken i april føre til gjenforening mellom mor og hennes to barn!