Vi som vil ha legalisert CBD olje i Norge!

Til Helseminister Bent Høie

I Norge idag har vi et helsevesen som gjør så godt det kan for å hjelpe alle de syke til enhver tid. Likevel er det en stor gruppe mennesker som ikke får hjelp, fordi medisin ikke virker, ikke finnes eller har for mange bivirkninger.

Der finnes en olje som kan kjøpes både i Sverige og i Danmark, i tillegg til en rekke andre land som hjelper mot en lang liste sykdommer og tilstander; blant de best dokumenterte finner vi epilepsi, depresjon, angst, autisme, avhengighet, gikt, PTSD, innflamasjon, MS, Alzheimer's, fibromyalgi, eksem, diabetes, fordøyelsesproblemer,kvalme, leddgikt, migrene m.fl.

CBD (cannabidiol) er et stoff vi finner i cannabisplanten. I motsetning til det psykoaktive virkestoffet THC (tetrahydrocannabinol) som vi finner i hasj og marihuana, er ikke CBD rusfremkallende. Man kan med andre ord innta CBD-olje uten å oppleve noen form for rus.
Fordi oljen inneholder en lav prosentandel thc, regnes oljen som et narkotikum og er derfor ikke lovlig idag,selv om innholdet kun er på papiret og ikke har ruseffekt i det hele tatt.

Overlege hos Legemiddelverket, Sigurd Hortemo har i intervju med VG selv sagt: " – Det er urimelig at alvorlig syke pasienter ikke skal få tilgang til CBD når legen anbefaler det. Mengden THC er ubetydelig i de reneste CBD-produktene – så dette er bare narkotiske stoffer på papiret – ikke i realiteten, sier Hortemo til VG."

Selv om mange av lidelsene vi har ikke betegnes som alvorlige, har vi da ikke rett på et verdig behandlingstilbud? Skal vi overlates til lidelsene våres uten håp på grunn av en teknikalitet i loven som ikke holder vann når man ser på fakta? Vi ber om at helseministeren tar dette på  alvor da det gjelder en stor gruppe mennesker med store daglige helsemessige prøvelser de slett ikke har bedt om å få!

Jeg, og alle som støtter denne kampanjen ønsker at denne oljen som er et rent naturprodukt fritas fra dagens lovgivning slik at tusenvis av mennesker skal få hjelp til sine plager! Det finnes ikke gode argumenter for å holde dette produktet borte fra mennesker som trenger det , og de burde ikke måtte gjøre seg til kriminelle for å få tak i det heller! Det er unison enighet i nettverkene som arbeider for dette, at tiden er overmoden for å legalisere CBD-olje.

Mvh,

Monica Hordnes

-kronisk smertepasient-

(uten flere behandlingstilbud)