Vi som ønsker ny behandling i kommunestyret vedr. kunstgressbane i Hof

Den 16. desember 2014 hadde MDG sammen med Rødt og SV i Hof et innlegg i Jarlsberg Avis om kunstgressbanen.
Her kan du lese hele innlegget og skrive under på listen hvis du er enig:

Kunstgressbane – er godt folkehelsetiltak?

Ordfører Ragnar Lindås skriver i lørdagens avis at byggingen av kunstgressbane i Hof er nøye vurdert og kalkulert.
Vi Miljøpartiet De Grønne Hof, Rødt Hof og Hof SV vil be ordføreren og kommunestyret om å tenke seg om enda en gang. Bakgrunnen for tidligere utsettelser har vært dårlig økonomi (slik Lindås sa på riksdekkende TV 2.12). Vi synes at det er merkelig å gjøre en slik investering på et tidspunkt hvor kommunens økonomiske utfordringer er større enn noen gang. Vi er enig i at breddeidretten også er et offentlig ansvar, men tror Hof kommune kunne gitt et enda bedre tilbud til sine barn og unge med en mer langsiktig styring av kommunens økonomi. Det er gjort tunge investeringer i ny idrettshall, men hva med alle de som ikke fanges opp av organisert idrett?

Et av argumentene for at kommunen skal bygge kunstgressbane, er at det er en viktig del av kommunens folkehelsearbeid. Men hva er det? Kommunens «ressursside» i slike saker, kommunetorget.no, har denne definisjonen: «Folkehelsearbeid er samfunnets totale innsats for å opprettholde, bedre og fremme befolkningens helse gjennom å svekke faktorer som medfører helserisiko, og styrke faktorer som bidrar til bedre helse.» Da bør vi, befolkningen, stille oss spørsmålet: Vil kunstgressbanen i det lange løp bedre og fremme vår helse?

Rapporter fra Sverige kan tyde på at det motsatte er tilfelle. Her har Kemikalieinspeksjonen (Kemi) satt i gang en grundig undersøkelse etter at det har blitt rapportert om en økning i krefttilfeller hos fotballspillere som spiller på kunstgress. Undersøkelsen er satt i gang på oppdrag fra blant annet kommunene. Så langt har funnene vært alvorlige. Gummikulene som brukes i slike baner er laget av gummi – gjerne fra gamle lastebildekk. I denne gummien er det funnet PAH-oljer og metaller som er kreftfremkallende. Problematikken rundt kreft og kunstgress må kommunestyret sette seg mer inn i før de tar en avgjørelse i denne saken.

Det er ingen grunn til å tro at en kunstgressbane vil føre til at flere ønsker å spille fotball, dette viser erfaringer fra andre idrettslag. Ordføreren skriver at det er ca. 150 fotballspillere som trener fast i Hof. Fengselet og skolen ønsker å bruke banen. Men vil det fremme helsen til befolkningen som helhet? Vi mener at det er bedre måter å bruke hundretusener av våre skattekroner på, dersom det er folkehelse som er målet.

Vi hadde et flott treningssenter i Hof som mange i bygda hadde stor glede av, som dessverre måtte flytte til Holmestrand. I dag drives det en trimgruppe i Eidsfoss for folk i alle aldre og fasonger. Ingen av disse tilbudene fikk eller får støtte fra kommunen. Men vi trenger flere slike tilbud. I tillegg til å få folk opp fra sofaen er trim- og turgrupper en sosial møteplass. Vi foreslår at kommunen starter og støtter flere tiltak som kan få barn og ungdom i aktivitet, og da særlig dem som i dag ikke driver med organisert idrett. Vi vet at trening forebygger både psykiske og fysiske plager. I det lange løp vil denne typen tiltak kunne føre til at kommunen faktisk sparer penger. Vi vil ha trening på grønn resept i Hof!

Og hva med miljøet? Hva skjer med kunstgresset når dekket etter 5-10 år må byttes ut? Vi krever at politikerne som vil ha kunstgressbane presenterer et miljøregnskap.

Et krav til folkehelsearbeid, er at de som blir berørt av planer og tiltak er med på prosessen (kommunetorget.no). En forutsetning for kommunens finansieringsplan for kunstgressbane, er at Voldshagan idrettsanlegg blir omregulert til boligformål og solgt som boligtomter. Men de som bruker den daglig som fotballplass og lekeplass ønsker å beholde den. Det er ennå ikke for sent: Vi krever at kommunen tar de berørte partene, altså naboene til Voldshagan, med på prosessen!

Kommunestyret er valgt inn som våre representanter for å ta kloke og ansvarlige valg på vegne av alle i Hof. Vi håper Hof kommune prioriterer barn, unge og folkehelse først i neste års budsjett. Inntil vi vet mer om risikoen for sykdom ved kunstgressbaner og så lenge kommunen er i en så vanskelig økonomisk situasjon, mener vi at det er et klokt valg å utsette investeringene i ny kunstgressbane.

Anne Katrine Westbye Skogseth, Miljøpartiet De Grønne Hof
Christine Rødal, Rødt Hof
Thore Thorkildsen, Hof SV

(Signeringer kan gjøres anonymt  for insyn på nettet på dette skjema - men navnet vil komme med når listen skrives ut.)