Vi som mener at Tollbua i Risør skal beholdes i kommunalt eie

Torsdag 29.10.20 skal saken om salg av Tollbua opp i bystyret. Kommunedirektøren innstilte motvillig om å selge bygget, noe som fikk et knapt flertall i Formannskapet. Rødt mener imidlertid at bystyret har all grunn til å tenke seg om og å ta en runde til rundt denne saken, ikke minst av økonomiske årsaker. Fortsatt kommunalt eierskap av Tollbua kan vise seg å være en gunstig løsning av flere grunner.

Saken har ingen hast, det er den for stor til. Vi ber derfor bystyret: stopp en hal!

Kommunens økonomi er dårlig, som den er i nesten alle andre norske kommuner. Vi står foran store kutt og må kontinuerlig se på alle muligheter for innsparinger som ikke rammer lokalmiljøet og vårt velferdssamfunns verdier. I dette arbeidet må vi utrede hvilke muligheter det ligger i mer effektiv kommunal drift, både på kort og lang sikt.

Det må derfor være i alles interesse at kommunens politikere tar seg tid til å gi kommunedirektøren anledning til å utrede mulighetene det ligger i en framtidig disponering av Tollbua i kommunal regi. Vi taper ingenting på å gi ham de tre-fire månedene det vil ta å belyse saken i en breiere sammenheng, når vi ved å ikke gjøre det frasier oss det ansvaret vi politikere har for å rette opp økonomien og å legge til rette for en framtidig kommunal styring av Tollbuas aktiviteter.

Se på annet bruk

Kommunen benytter mye areal til egen drift mange steder rundt om i kommunen. Kommunedirektøren har fått i oppdrag å se på hvorvidt disse arealene disponeres optimalt, og å framlegge en plan for videre bruk av de kommunalt eide byggene. I en slik analyse må han få se på om Tollbua kan inngå i en ny kabal som kan gi økonomiske besparelser knyttet til bruken av andre bygg. Særlig bør leien av lokalene til Voksenopplæringa i Risør kommune vurderes i denne sammenhengen. Kommunen leier i dag lokaler til VIRK av fylkeskommunen på Hønseheia til mellom 1.5 og 2 millioner i året. Denne leieavtalen utløper i 2022, og det vil da være naturlig å se på en omdisponering hvor VIRKs lokaler inngår i en større vurdering av bruken av de kommunale byggene. En slik ny kabal med omplasseringer av kommunale virksomheter kan gi økonomisk gevinst og mer effektiv drift. Inn i denne kabalen må det være mulig å spille Tollbua.

Vi vil også be kommunedirektøren se på Tollbua i et mer langsiktig økonomisk perspektiv. Da taler mye for at Tollbua i kommunalt eie vil være gunstig.

Ved å signere gir jeg Rødt Risør fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.