Vi krever at politikerne skal se på skolesaken i Krødsherad på nytt

I kommunestyre møte den 29.10.20 ble det vedtatt at det skal bygges en skole i Krødsherad.

Skolestruktur er godt debattert. Vi har hele tida ønsket en felles skole, uavhengig av lokalisering. Derfor er det flott at politikerne nå har landet på dette alternativet. Flertallet av politikerne valgte å stenge møtet for offentligheten og i tillegg ble det presentert et nytt radikalt forslag i skolesaken.

Etter lukking av møte vedtar flertallet prosjektering av en felles skole på Noresund, ny kommunehusløsning, riving av Krøderen skole, komplisert riving av kommunehuset og Noresund skole. Hvor er oversikten over økonomien i dette vedtaket?

Måten dette ble gjennomført på er et grovt overtramp og tillitsbrudd for oss innbyggere.

Politikerne støtter seg på egne beregninger og synsinger. Det finnes ingen utregning som gir grunnlag for å vurdere hvordan vi får best mulig skole for pengene, samt en samfunnsutviklingsanalyse for det tettstedet som ikke får skole.

En eventuell lokalisering bør og skal besluttes ut fra aktuelle fakta og strategiske føringer. Her vil faktorer som økonomi, aktuelle tomter, tilgang på uteområder, allerede opparbeidet uteområde, tilgang på aktivitetsanlegg (svømmehall, idrettshall, lysløyper med mer), geografi, reisevei, befolkningstetthet, skolens betydning for stedsutvikling og næringsutvikling osv. være førende.

Vi hadde tillit til at politikerne ville la disse faktorene være avgjørende ved en eventuell lokaliseringsdebatt.

Vi krever at politikerne skal gå tilbake til kommunestyresalen, vedta et nytt forslag som innehar gjennomarbeida alternativer med kalkyler og hvordan vi får mest og best skole for pengene. I tillegg må saken vise til en plan for hvordan Krødsherad skal videreutvikle og dermed kompensere på det tettstedet som ikke får skole. Først da kan politikerne ta stilling til lokalisering.