Vi engelsklærere ønsker fritak fra eksamen i vg1 engelsk skoleåret 2021/2022 for minoritetsspråklige elever som mangler forkunnskaper i engelsk til en mer tilpasset læreplan er på plass.

Vi fire lektorer ønsker å komme med et konkret innspill til en midlertidig løsning for minoritetsspråklige elever som helt eller delvis mangler forkunnskaper i engelsk når de begynner på vgs. Hensikten med denne midlertidige løsningen er å forbedre elevenes muligheter til å fullføre videregående skole mens en ny, tilpasset læreplan i faget utarbeides. Dette forslaget kan bidra til oppfølgingsarbeidet med Fullføringsreformen.Vi har ingen tid å miste, og med den nye Fullføringsreformen synes vi det er viktig at også disse elevene får realistiske mål å strekke seg etter og bedre fremtidsmuligheter.

Vårt forslag til en midlertidig løsning er at minoritetsspråklige elever med lite eller ingen engelskopplæring før vgs får fritak fra eksamen i vg1 engelsk skoleåret 2021/2022.

Som engelsklærere har vi over tid sett at vg1-engelsk er faget som hindrer minoritetsspråklige elever som mangler opplæring i faget før vgs i å få vitnemål. Erfaringen fra skoleåret som gikk var at når eksamen var avlyst fikk lærerne for disse elevene mulighet til å jobbe videre med helhetlig underveisvurdering av elevenes kompetanse frem til standpunkt. Fritak fra engelskeksamen vil bety at disse elevene kommer nærmere å få vitnemål mens vi utarbeider en tilpasset læreplan i faget (jf. Oppropet 21/4/2021), fordi det vil gi mer rom til underveisvurdering, samarbeid og planlegging.

Vi tror dermed at vårt forslag til en midlertidig løsning vil bidra til konstruktivt arbeid med oppfølging av Fullføringsreformen og en tilpasset læreplan for elever med lite eller ingen engelskopplæring før vgs.

Elaine Gowie-Fleischer, English Teachers Norway språkforening & lektor ved Nadderud

vgs.

Eva Bergmo Pettersen, lektor ved Oslo voksenopplæring Rosenhof, avdeling vgs.

Anna Oxaal Kaasen, lektor ved Bjertnes vgs.

Daniela Feistritzer, lektor ved Porsgrunn vgs.

Ved å signere gir jeg Elaine Gowie-Fleischer fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.