Teens for teens

En tragisk hendelse, og helt forferdelig for den kvinnen og hennes familie som ble rammet. Hun prøvde jo bare å hjelpe. Det er også tragisk at det er så store mangler på ressurser og politisk forståelse, vilje og handlekraft i norsk barne-og ungdomspsykiatri, med fatale konsekvenser som historien er full av! Vi håper at de pårørende og etterlatte får all den støtte og oppfølging de nå trenger framover!

"Vi krever også at den 15 år gamle jenta som har blitt varetektsfengslet i 4 uker(!) for drap, "av mangel på bedre løsninger"(!?), øyeblikkelig blir løslatt fra fengsel og får den profesjonelle behandling og oppfølging hun trenger og har krav på, uansett skyldsspørsmål! Dette er tortur! Tenåringer i hele Norge, - still opp for hverandre, og for et bedre samfunn!

Hvordan land er det vi egentlig bor i? Et av verdens rikeste? Nå må vi slutte og misvisende telle innsatsen i psykiatrien i penger og bevilgninger "i forhold til året før" eller "forrige regjering", men heller begynne å telle antall mennesker som trenger hjelp, antall mennesker som trenges for å gi de hjelp, og antall behandlingsplasser og rom man trenger til behandling! Et enkelt regnestykke som ikke krever mer enn grunnskole og 2 i matematikk!

Barn og ungdom sliter hver eneste dag med press fra alle kanter, media og skole, i tillegg til oppløste hjem. Nå må man begynne å se på de bakenforliggende årsakene til at folk gir opp, i en alder de skulle vært fulle av tro og håp om realisering av egne drømmer, - ikke samfunnets! Det er på tide å trappe ned diagnostiseringen av mennesker i alle aldre, og begynne og diagnostisere samfunnet, skolen, media og de som styrer det!

Det er ikke bare sittende regjeringer som har ansvar og skyld i at vi ikke har kommet lenger, men alle politikere og partier som er mer opptatt av å "eie sannheten", vinne diskusjoner og ha rett, i stedet for å samarbeide om opplagte utfordringer som samfunnet sliter med (koster oss enorme summer i tillegg) og har slitt med i altfor mange år. Skam dere, de det gjelder! Barn og ungdom er noe av det vakreste og mest verdifulle vi har og fortjener bedre!

Bjørn Frydenlund