Støtte til Lene Sleperud og Tonje Frøystad Garvik

Kjære Lene og Tonje.

Dere har mottatt et brev undertegnet «10 mødre som ønsker å beskytte sine barns helse».

Vi kjenner ikke dere personlig, men har et ønske om å formidle at vi ikke aksepterer at dere utsettes for beskyldninger om at dere påfører barn skade ved å vise deres kjærlighet til hverandre.

Som mødre tar vi fullstendig avstand fra alle ideer om at den kjærligheten dere har til hverandre skulle føre til utrygghet, engstelse, stress, forvirring, angst og depresjon hos barn. Tvert i mot er vi overbevist om at barn som opplever at voksne  mennesker er glade i hverandre og viser det, utvikler seg til å bli fordomsfrie, trygge og glade barn.

Vi er alle mødre som har forsøkt å oppdra være barn ut fra de verdier vi selv setter høyest. Vi har forsøkt å veilede dem til å ta selvstendige og kloke beslutninger. Vi har forsøkt å formidle verdier som toleranse og medmenneskelighet. Vi ha forsøkt å utvikle evne til å ta ansvar og vise omsorg for andre mennesker.

Viktigst av alt har likevel vært at barna våre alltid skal ha kunne være trygge på at de er elsket som de menneskene de er. Trygge på at de kan bli glad i og velge å dele livet sitt med hvem de vil, og at vi fortsatt vil elske dem. Trygge på at vi vil støtte dem i deres livsvalg, og ta mot deres kjærester i våre hjem - på samme måte som vi ønsker at kjærestenes mødre skal ta i mot dem.

Initiativet til dette oppropet er tatt av kvinner som er mødre, vi håper og tror at mange mødre (og fedre) der ute vil signere oppropet.52CC5ED5-BDF3-408E-9E39-04C45BE16AC2.jpeg