Stopp Syria-krigen

Kjære Utenriksminister Børge Brende,

Gjennom offisielle og uoffisielle nyhetskanaler har hele verden vært vitne til grusomme bilder fra krigen i Syria.

Massehenrettelser, angrep på sivile, sykehus og skoler. Dette har pågått i over 6 år.

Voldsgraden i denne krigen, utøvd i særlig grad av militærmakter som syriske regimet og Russland, er av en art som verden sjeldent har vært vitne til. Lidelsene til sivilbefolkningen i Aleppo gjorde inntrykk på en hel verden. Beleiringen av syriske byer som Zabadani, Madaya, Fua og Kefraya førte til sult og død av sivilbefolkningen. Målrettet angrep mot sykehus ble også et nytt lavmål i denne krigen.

Nærmest alle menneskerettigheter og krigslover som kunne brytes, har allerede blitt brutt.

Det siste vi har vært vitne til i dag den 4. April, er angrep med kjemiske våpen som har rammet sivile.

Særlig er det barn som har lidd under denne krigen.

Alt dette har skjedd på daglig basis uten at verdenssamfunnet i tilstrekkelig grad har grepet inn i et samlet og unisont innsats for å stanse denne krigen. Historien vil fordømme alle oss som satt stille og så på uten å gjøre nok for å stanse denne grusomme krigen.

De undertegnende av dette oppropet krever nå at regjeringen med utenriksminister Børge Brende i spissen bruker alle mulige diplomatiske midler sammen med allierte for å sette en stopper for denne krigen.