Stopp gavemaset

Hver jul kjøper vi millioner av meningsløse gaver til hverandre. Ting ingen egentlig trenger, men vi føler vi må kjøpe for å vise at vi bryr oss. Men gjør vi virkelig? Føler du deg mer verdsatt når du kaster glasskaraffelen du fikk av en fjern slektning for åttende år på rad? Eller hva med det grusomme pynte-fatet du føler du må ta fram når svigerfar kommer på besøk?

Vi er midt i en miljøkrise og hva velger vi å gjøre? Vi kjøper hemningsløst mye dritt til hverandre som utelukkende bidrar til å drepe planeten vi bor på. Mediene fråtser i gavetips, butikker peiser på med ønskelister og skaper sammen et helvetes hysteri. Som om vi egentlig trenger noe som helst. 99 % av alle i Norge trenger egentlig ikke mer greier. De trenger å bruke tid sammen og gjøre hverandre lykkelige.

Nei, det må stoppe. Vi trenger ikke flere ønskelister av materialistiske luksusvarer. Vi trenger lykke-lister. Vi trenger å gjøre handlinger som viser at vi bryr oss.

Jeg utforderer alle til å rive ønskelistene i fillebiter og i steden sette opp lykkelister.

Signer på oppropet og la oss vise verden at vi er drittlei gavemaset!

Ps. min egen lykkeliste ser ut som følgende:

• Middagsbesøk
  • Invitasjoner til pokerlag
  • Flere som blir med på ferier
  • At du ikke føler noe press til å kjøpe noe som helst til meg
  • Glade mennesker