Stopp Byrådets kutt i Oslo-skolen!

Skriv under på oppropet vårt mot Byrådets foreslåtte kutt i Oslo-skolen!

Lønnsfesten_(2).pngSamtidig som det rødgrønne byrådet planlegget å kutte i skolebudsjettene med ca 450 millioner kroner de neste årene, peker pilene i Oslo-skolen feil vei.

Uansvarlig styring

Oslos rødgrønne byråd har i budsjettet for 2021 foreslått å spare store beløp innen utdanning ved å kutte i valgløftene. Men i Utdanningsetaten er det millionlønnsfest for direktørene, selv om lærerne bare fikk en økning på 1,7%. Ikke mitt ansvar, sier byråden.

Kompetansen forsvinner
I september sluttet en hel avdeling i Utdanningsetaten i protest mot ledelsen. Direktør i Utdanningsetaten, Marte Gerhardsen, uttalte at fagmiljøet sluttet på grunn av høy arbeidsbelastning og fordi de var «slitne av å ha veldig mye å gjøre». De ansatte i Læringsmiljøteamet var imidlertid veldig tydelig på at de sluttet på grunn av ledelsens «uforsvarlige» system i arbeid med lovverk knyttet til elevers skolemiljø.

Pilene i Oslo-skolen peker feil vei
I fjor viste nasjonale prøver at Oslos elever i 5. klasse går tilbake i engelsk, lesing og regning. Nå viser også kartleggingsprøvene i 1.-3. klasse at flere elever er under bekymringsgrensen i lesing og regning, og at andelen elever i samme elevkull som sliter øker med årene.

Mobbeombudet, Kjerstin Owren, var ute i media rett før sommeren og varslet om at pilene pekte i feil retning i Oslo-skolen. Hun viser til økning i mobbing blant 7-klassinger, varsler om dårlig skolemiljø og en sterk økning i henvendelser fra fortvilte foresatte og skoleansatte.

Vi krever:

• Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen må beklage for kaoset som går på bekostning av elevenes læring
  • Reversere de planlagte kuttene i skolen
  • Thorkildsen må følge opp de svake resultatene på nasjonale prøver i 2020

Oslo Unge Høyre, Oslo Unge Venstre, Oslo KrFU og Oslo FpU    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godkjenner jeg at Oslo Unge Høyre, Oslo Unge Venstre, Oslo KrFU og Oslo FpU kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.