Steng Løken Gård!

labrador-2759825_19202.jpg

Denne underskriftskampanjen ble startet av privatperson Petter Farstad, som nå har donert kampanjen til NOAH – for dyrs rettigheter, slik at NOAH kan samle inn flere underskrifter, og overlevere disse i forbindelse med Forsøksdyrenes dag, 24.april.
Tusen takk til Farstad for hans engasjement for dyrene!

NOAH har fått svært mange henvendelser fra publikum om Løken Gård etter at Farstad opprettet underskriftkampanjen, og mange lurer på om det faktisk kan stemme at det i Norge både oppdrettes hund og katt til forsøk, og at Norge benytter hunder i dyreforsøk.

Løken Gård har i en årrekke drevet oppdrett av hund og katt med det formål å selge dyrene til dyreforsøk i hovedsakelig Norge og Sverige. I følge tall fra Mattilsynet holdt Løken gård i 2013 40 hunder, og 25 katter og oppgir at de i løpet av de tre siste årene har solgt 42 dyr til forsøk i Norge. Mattilsynet har ikke oppgitt tall for antall hunder og katter eksportert til andre land.

NOAH har tidligere avholdt demonstrasjon utenfor gården, og mener at Løken gård og deres kommersielle oppdrett av hunder og katter til dyreforsøk bør stanses. Samtidig er det viktig å få på plass regelverk som gjør at man ikke kan drive rent kommersiell oppdrett av dyr til eksport til dyreforsøk.

Dyreforsøk er en stor belastning for dyrene. Det er ofte forbundet med lidelse og innebærer ofte at dyrene avlives. NOAH mener at det å drive kommersiell oppdrett for å selge dyr til bruk i dyreforsøk er en aktivitet som strider mot prinsippene i dyrevelferdsloven.

Er du enig? Signèr oppropet!  (Over 30 000 har allerede signert)

Følg oss på https://www.facebook.com/dyrsrettigheter/ for oppdateringer om NOAHs arbeid for dyrene.

Obs: Bildet i saken er ikke en av hundene fra Løken Gård og er kun ment som illustrasjon. Bildet er av en Labrador Retriever, som er hunderasen Løken Gård oppgir at de nå driver avl på.

NOAH - for dyrs rettigheter    Kontakt personen bak underskriftskampanjen