Steng_Kurud_Skytebane

Kjære beboere Flåtestad/Greverudåsen/Myrvoll/Solbråtan/Kolbotn eller generelle motstandere av uforholdsmessig miljø-støy

Vi er en gruppe mennesker som jobber med å få slutt på skytestøy fra Kurud skytebaner ved gamle Mossevei. Dette er en sak som berører svært mange ettersom miljø-støyen har tatt seg opp kraftig de senere årene.

Vi er på Facebook gruppen «Nei til skytestøy–steng Kurudbanen!» som er en lukket brukergruppe for interessenter av å begrense miljø-støy fra Kurud skytebaner til et minimum, men aller helst flytte denne miljø-støy til andre og bedre tilrettelagt arenaer.

Det er i øyeblikket en sak som pågår hos Fylkesmannen om miljø-støy og potensielt miljø-forurensing (over en årrekke) ut i drikkevannskilden Gjersjøen. Dette er en politisk «kasteball» mellom Fylkesmannen og Oppegård Kommune (utleier av området). Ingen ser ut til å ville ta en fornuftig avgjørelse i saken i forhold til alle belastede miljøer.

Det er pt. påvist miljø-støy langt over det tillatte vha. kvalifiserte og dokumenterte målinger. Disse målingene er forelagt Fylkesmannen som bevis for miljø-støy som opplevd av så mange. Dette er noe av grunnen til at Fylkesmannen skriftlig har bedt Oppegård Skytterlag bevise at de har dempet miljø-støy vha. kvalitative metoder og målinger i adekvat miljø.

Vi håper dere kan ha interesse av å underskrive et opprop for å stenge Kurud skytebaner slik at uforholdsmessig miljø-støy og sannsynlig miljø-forurensing (over en årrekke) ut i drikkevannskilden Gjersjøen.

Oppropet finner dere her :  www.opprop.net/steng_kurud_skytebane

Til informasjon er skytebanen i dag drevet av Oppegård Skytterlag ved en leieavtale med Oppegård Kommune, men området vurderes solgt. Et salg kan bety enda mer miljø utfordringer da det kan bli en større kommune og dermed så mange flere interessenter for å drive denne type miljø-støy og miljø-forurensende virksomhet for så mange. Det finnes alternativer som er nærliggende og sørger for at dette ikke blir slik miljø-støy og sannsynlig miljø-forurensning (over en årrekke) ut i drikkevannskilden Gjersjøen. Selv om skytebanene ble etablert vha. kommunal godkjenning for mange år siden så er støyen de senere år blitt uholdbar for så mange. Det forefinnes en klausul ved etableringen av skytebanene at om miljø-støy ble et problem så ville godkjenningen måtte revurderes - og tiden for det er nå!

Ta gjerne kontakt med via Facebook gruppen «Nei til skytestøy–steng Kurudbanen!» om du lurer på noe eller vil slå av en prat da vi har en felles agenda for å bli kvitt miljø-støy og sannsynlig miljø-forurensning for alle sitt beste.