STANS ALL NORSK VÅPENSALG TIL DIKTATURER

Tyrkia har i det siste halvåret brukt kampen mot ISIS som argument for å angripe kurdiske organisasjoner og partier. Det har blitt dokumentert av Amnesty International at hundrevis av sivile er drept i disse angrepene.

Tyrkiske sikkerhetsstyrker er ansvarlige for utenomrettslige henrettelser, drap og tortur som del av operasjonene i kurdiske områder. Her blir norske våpen brukt i angrep på kurdiske områder og dette strider imot internasjonale menneskerettigheter. Imens dette skjer så har Norge satt i gang opplæring til kurdiske og irakiske soldater for å styrke deres evner til å bekjempe IS.

Det gir absolutt null mening at Norge skal selge og eksportere våpen til det tyrkiske militæret for å bekjempe kurdiske grupper som har vært blant de mest effektive i kampen mot ISIS. Norge er med på å bidra til at konflikten holdes i live på begge sider samtidig som de TJENER millioner på dette. Norge har ikke rett til å fremstå som en fredsnasjon så lenge denne konflikten eksisterer.

Det har også blitt avdekket av Amnesty at norske våpen befinner seg i både Israel og Saudi Arabia, hvor begge partene er innblandet i konflikter hvor Jemenitter og Palestinere står ovenfor en pågående folkemord. Det er på tide å stanse all våpensalg til diktaturer!

Vi må ha et strammere regelverk for eksport av militært utstyr og forsvarsmateriell. Det SKAL forsikres av regjeringen at norske våpen ikke blir brukt i situasjoner hvor det begås dystre og alvorlige brudd på menneskerettigheter.

Ved å signere godkjenner jeg at S Faraidon kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.