Nei til skjermtid i lunsjtiden på Søreide skole!

I flere år har foreldre til elever ved Søreide skole forsøkt å få slutt på at det vises film og serier i lunsjtiden på skolen. Elever reagerer på at de ikke får spist opp matpakken sin, og at TV er et forstyrrende element i den 20 minutter lange spisepausen.

Helsedirektoratet har laget retningslinjer for skolemåltidet. Her står det blant annet at «det bør legges til rette for måltid som fremmer matglede, sosialt samvær, trivsel og helse». Med dette utgangspunktet mener professor ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, Nanna Lien, at skjermen ikke har noe i lunsjen å gjøre. Det uttrykker han i en artikkel som nylig ble publisert på Nrk.no.

– Ifølge retningslinjene skal måltidet være en pause og gi sosialt fellesskap, men det å se på en skjerm er ikke sosialt fellesskap, sier Lien.

Her kan dere se et innslag fra NrK om temaet.

Det er opp til hver enkelt skole å avgjøre hvordan de vil tolke retningslinjene for skolelunsj, og hvordan måltidet gjennomføres. Foreldre til elever på Søreide skole har kjempet for å få fjerne skjermtid i lunsje både via lærere, enhetsledere, FAU og helsestasjonen, men saken blir parkert hver eneste gang. Det gis ulike begrunnelser:

• Det har med hvordan skolen er organisert å gjøre
  • Prioritering av ressurser
  • Vanskelig å ha ungene så lenge i ro
  • Lunsjen er ikke undervisningstid, men tilsynstid

Vi mener at Søreide skole bør vektlegge barnas sosiale utvikling, at TV-skjermene fjernes og at det tilbys andre mer sosiale aktiviteter i lunsjtiden. Dersom vi får god nok oppslutning rundt denne saken, og nok underskrifter, kan vi ta dette videre til skoleledelsen. Forhåpentligvis vil vi omsider få gjennomslag.

Kristoffer Fürstenberg    Kontakt personen bak underskriftskampanjen