Sjøfartsdirektoratet må endre forskriften så barna våre får opplæring og opplevelser på sjøen!

Dette er regelverket som barnehager, skoler og frivillige organisasjoner skal forholde seg til:

«Fører skal ha sertifikat tilpasset fartøyets størrelse, minimum D5L – fritidsbåtskippersertifikat eller fiskeskippersertifikat klasse C, helseerklæring for arbeidstakere på skip og grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til forskrift om kvalifikasjonskrav».

Det stilles også krav om blant annet VHF-radio ombord, og fører må minimum ha SRC - Short range certificate, som et VHF-sertifikat omtales som. Skal man i tillegg ut over fartsområde 1 (elver og sjøer) og 2 (norsk farvann som er beskyttet mot bølger og vind fra åpent hav, samt alle innenforliggende farvann) må man ha blant annet redningsflåte, egnet CE-merket flyteutstyr, livbøye med lys, flytende kastering festet til minst 30 meter flytende line, tre fallskjermlys og tre håndbluss samt en redningsgrind eller tilsvarende innretning som gjør det mulig å plukke opp en person fra vannet.

Konsekvensen er at barnehager, skoler og andre som tar på seg å gi barna våre opplevelser på sjøen, ikke har råd til å fortsette. Dette regelverket legger opp til at all slik aktivitet blir stoppet.