SIO må bli mer klimavennlig!

Kjære SIO!

De siste årene har vi sett en gradvis overgang til mer plantebasert mat i SIOs kantiner, og dette setter vi veldig stor pris på! Selv om SIO oppfordrer til å spise mer bærekraftig, er det ikke alltid like lett å spise plantebasert i SIOs kantiner. Derfor vil vi komme med noen forslag:

1. Differensiere pris

I dag må man betale like mye for buffeten uavhengig av hva man kjøper, men det er åpenbart at ris og tomater er billigere enn kjøtt og ost. I tillegg har et plantebasert kosthold ofte færre kalorier per kg, noe som betyr at man må spise mer for å bli mett. Dermed vil et mettende plantebasert måltid være dyrere enn et måltid med kjøtt slik det er nå. For å fremme kjøp av bærekraftige produkter kunne dere satt en fast rabatt på grønnere mat. F.eks. 5% rabatt for et vegetarisk måltid, 10% for et vegansk måltid.

2. Veganske alternativer hver dag

Vi som ønsker å leve mer klimavennlig, finner ikke alltid gode alternativer i SIO-kantinene. I noen kantiner er det ofte vegetariske alternativer, mens i andre er det sjeldent. For veganere derimot finnes det ingen kantine som har gode alternativer hver dag. En salat er ikke et godt alternativ til en biff. SIO mister mange potensielle kunder ved å ha et mangelfullt tilbud. Dersom dere hadde et krav om å ha et godt vegansk alternativ hver dag, så ville både de som spiser kjøtt til vanlig ha mulighet til å kutte ned, og de som heller vil spise grønt vil kunne spise seg mette på skolen. Selvfølgelig vil dette også være positivt for melk- og eggallergikere.

3. Kampanjer og reklame for plantebasert mat

SIO har ofte kampanjer for ulike produkter, f.eks. har dere nylig hatt kampanjer for boller og pølser. Det er litt kontraproduktivt å reklamere for pølser samtidig som man har plakater om grønn mat. I stedet for å bruke penger på reklame for disse produktene, kunne dere brukt deres makt til å påvirke forbrukerne til å bli mer klimavennlige.