Signer for GANGVEI I MAUSETVEGEN fra Øverkvern og mot Fossum Bru og trailbanen

SIGNER OPPROPET OM DU ER ENIG OG ØNSKER AT DET ETABLERES EN TRYGG OG GOD GANGVEG I MAUSETVEGEN!!

TRAFIKKSIKKERHETSPLANEN 2021-2024 FOR RINGSAKER KOMMUNE SKAL NÅ UT TIL HØRING I 30 DAGER!

DETTE OPPROPET/ UNDERSKRIFTSKAMPANSJEN KAN DERFOR HA STOR BETYDNING FOR HVILKE TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK KOMMUNEN SKAL PRIORITERE.

UNDER ER OPPSTILLING MED FORSLAG TIL PRIORITERING AV GANGVEG I MAUSETVEGEN:

Bakgrunn: Denne strekningen er skolevei for mange barn og unge som bor i Mausetvegen.

Det finnes ingen alternativ trygg veg/gangveg for beboere i Mausetvegen ned mot sentrum.

Elvestien er mørklagt og uten belysning og er derfor ikke egnet som skolevei for små barn vinterstid da det er mørkt.

Det orienteres om at undertegnede har hatt samtale med både hjemmelshaver og utbygger ved Øverkvern grustak. Disse har ikke mulighet til å etablere gangvei videre før neste byggetrinn og det er derfor ingen utsikter til utbedring av denne strekningen.

Da høyspenttraseen hindrer utbygging på øvre del av grustaket står utbyggingen av området på stedet hvil.

Beboere i Mausetvegen har ventet på gangveg siden 2009, jmf avtale mellom utbygger av grustaket og Ringsaker kommune.

Nå først i høst ble gangvei på halve strekningen utført, 11-12 år etter inngått avtale med Ringsaker kommune. Videre utbygging er ikke forventet på mange år grunnet høyspentlinje i lufta og prioritering av utbygging i nedre del av byggefeltet i første omgang.

Mausetvegen er en fylkesveg med 60 sone, det er mye tungtrafikk og generelt MYE trafikk.

Mange kjører over fartsgrensen.

På vinterstid er vegen smal med høye brøytekanter. Det er ikke plass til 2 møtende biler pluss en fotgjenger langs vegen.

Småbarnsmødre med barnevogner har fortalt at de flere ganger har måtte kaste seg i grøfta med barnevognen da to møtende biler pluss fotgjenger ikke har hatt plass i bredden.

Vegen er utrygg for små barn som ikke kan forventes å klare å reagere med å kaste seg i grøften dersom to møtende biler ikke klarer å stanse tidsnok på glatt føre.

Svingen forbi Øverkvern er krapp og uoversiktelig. Det har vært svært mange nesten-ulykker der.

Det er VIKTIG å prioritere gangveg i Mausetvegen, da dette er en veg som ikke har noen alternativ trygg adkomst mot sentrum og skoler for skolebarn og barn/unge, eller til aktiviteter, og fordi Mausetvegen er svært trafikkfarlig for gående og syklende.

Med utbyggingen av Øverkvern og etableringen av tursti langs Brumunda fra Sveum til Fossum Bru, ser vi et endret bruksmønster av vegen. Det er svært mange turgåere som ønsker å gå en «runde», hvilket innebærer opp eller ned Mausetvegen.

Det kan antas at flere ville benyttet området som turveg med en trygg gangvei langs Mausetvegen. Altså en viktig faktor ifm folkehelse også, for flere enn kun beboere i Mausetvegen.

På grunn av utbyggingen i Mausetvegen er det økt tungtrafikk og det er en generelt økt trafikkmengde og som nevnt mye kjøring i høy hastighet.

Vi anmoder med bakgrunn i dette at Mausetvegen flyttes opp i prioriteringslisten til punkt 2 for strekningen fra Øverkvern der gangvegen stopper i dag og forbi svingen. (ca 200-250 m), da dette er en strekning det haster med å få sikret.

Videre mener vi at Mausetvegen må prioriteres foran Nils Amblies veg videre oppover enten som utvidelse til punkt 2 eller som punkt 3 eller 4.

Det ligger inne i 2. prioritering for kommunale veger at det skal etableres ny gangveg fra Mausetvegen til Hempa skole.

Dette er et flott tiltak og en etablering av gangveg i Mausetvegen kan også medføre at flere velger Hempa skole som nærskole, med en trygg adkomstmulighet.

Utbyggingen og omsetninger av boliger i Mausetvegen vil også mest sannsynlig øke dersom gangveg etableres, og foreldre ser at området er trygt og barnevennlig med infrastruktur. Slik det fremstår nå ser området uferdig ut og ikke tilrettelagt for gode oppvekst og levevilkår med en så utrygg skoleveg og veg mellom venner/til og fra treninger og fritidsaktiviteter.

Pensjonistpartiet mener at trafikksikkerhet for skolebarn og unge i Mausetvegen må gå foran estetikk og sentrumsbygging i denne omgang, da sentrum allerede har mange trygge adkomstveier med gode gangveger og fortau. Sikkerhet må gå først.

Ungdomsrådet har i vedlegg 7 også kommet med ønske om at gangvei i Mausetvegen priorites som kun ett av 2 innspill i Brumunddal.

Pensjonistpartiet Ringsaker, Lene Kristine Eikeland    Kontakt personen bak underskriftskampanjen