Mindre skjermbruk på barneskolen

Kommentarer

#1203

Dette er veldig viktig for meg som mor, at vi kan justere læringen slik at barna får det best mulig, og lærer best mulig. Skjermen må ikke ta over hele dagen til de små. Det virker ikke sunt!

Lone Kjær (Oslo, 2023-02-01)

#1211

Dette er viktig!

Trinelise Veslum (Oslo, 2023-02-01)

#1214

Barna må gjerne bli lært opp i digital kompetanse, men spill baserte apper som skaper en avhengighets «klikk» respons hos barna er ikke veien å gå, slik jeg ser appene er hos mitt barn sin IPad. Hjernen husker bedre når man skriver på ark, de trenger å lære å skrive og trenger mindre stimuli fra skjermer. Ja til å lære koding og nettvett, men på en strukturert og organisert måte.

Tina Marie Engdal (Lørenskog, 2023-02-01)

#1215

Jeg ønsker mindre skjermbruk i barneskolen

Laila Erdal Aagesen (Oslo, 2023-02-01)

#1221

Jeg sier meg enig i hva dette oppropet handler om.

Anette Moen (Oslo, 2023-02-01)

#1225

Jeg signerer fordi jeg er bekymret for hva som skjer dersom ikke ungene får en pause fra skjerm på skolen. Ungene trenger ikke mer skjerm, de trenger en pause fra skjerm på skolen, de trenger å leke.

Anniken Mjaaland (Bekkestua, 2023-02-01)

#1232

Jeg kjenner i hjertet mitt at det er feil at min femåring fra høsten av skal introduseres for skjerm i skolen. Det er ingen hast! La de heller leke mer fysisk, både ute og inne.

Hilde Stålskjær Osen (Trondheim , 2023-02-01)

#1236

Jeg syns skolens begrunnelser for bruk av nettbrett og skjerm er mangelfull, opplegget foregår uten full åpenhet, og går mot forskning på området, og mine barn nå utsettes for dette.

Claus Jensen (OSLO, 2023-02-01)

#1242

Eg syns son min si 1.klasse allereie nyttar for mykje skjerm i skuletida, til og med i matpausene. Skulen ga ikkje elevane ein sjans, før dei introduserte skjerm under måltid, noko truleg ingen av barna forventa seg, etter skjermfrie måltid i bhg. Digital kompetanse trengs fyst om mange år, etter å ha fått grunnleggjande allmenn kompetanse, og mengdetrening, t.d. i å lese og skrive. Og når den tid kjem; begynn med touch-metoden.

Bente Cassells (Florø, 2023-02-01)

#1243

Fordi det er absurd at skolene har blitt hel digitale og delvis digitale uten å gjennomføre forskning først. Og uten tanke på hva de digitale virkemidlene skal brukes til, og hvordan.

Ingrid Styrkestad (oslo, 2023-02-01)

#1247

Skjermbildene har tatt helt av og er skadelig for barna

Johannes Thulin Kay (Sandnes, 2023-02-01)

#1249

En svært viktig sak!

Torill Mathiesen (Hønefoss , 2023-02-01)

#1250

Jeg mener det trengs mer bevissthet rundt lærings-innhold i småskolen, nytten av først lære å lese og skrive, samt filter for Internett søk for de minste på Ipadene kommunen gir barna. Skjermbruk som tidvis unntak/avbrekk og evnt oftere for de dette er et nyttig tiltak/verktøy for.

Guro Bjørnstad (Ottestad , 2023-02-01)

#1254

Jeg er sterkt bekymret for den utstrakte bruken av digitale medier og hvor lite forskning det er på dette.

Janne Wilhelmsen (Moss , 2023-02-01)

#1256

Barna bruker for mye tid på skjerm på skole og hjemme. Hjemme har vi kontroll, men ikke på skole/SFO. Det er for lite bruk av bøker og skrift. De setter barna foran tv tom i matpausen pga bemanning og det skal være rolig.

Elisabeth Ellingsen (Bergen, 2023-02-01)

#1257

Jeg signerer fordi, jeg mener barn har rett til en barndom uten skjerm

Marte Amundsen (Flisa, 2023-02-01)

#1261

Skjermbruken har gått for langt...

Gry Olaussen (Oslo, 2023-02-01)

#1263

Viktig at barn får utviklet motoriske ferdigheter og ikke bare i virtuelle verdener. Lærer å bruke hendene

Ragnhild Liabø Fjeldstad (Vågland, 2023-02-01)

#1264

Tror på læringsmetoder i samspill med mennesker. Øve håndskrift, og motorikk på ulike måter . Mere håndverk i barneskolen.

Torill Agnæss (Fagerstrand, 2023-02-01)

#1270

Skjermbruken er overdriven i alt for stor grad, dette MÅ begrensast!! Barn må lesast for, lese ei handfast bok, dei må tegne med fargestifter og skrive med blyant! -IKKJE stirre på skjerm store deler av dagen!

Marie Mjåseth (Askvoll, 2023-02-01)

#1271

Jeg ser hvordan datteren min og vennene blir stadig mer ukonsentrert, og det er umulig å få dem til å fokusere på én oppgave.

Gjerd Helgerud (Oslo, 2023-02-01)

#1274

Jeg er helt enig. Det er altfor mye skjermbruk i skolen. Barna lærer seg dårlige vaner, ie mister konsentrasjon.

Line Østhagen (Oslo, 2023-02-01)

#1276

Ungene trenger mindre skjermtid. De trenger å lære seg håndskrift ,

Tiril Eriksen (Trondheim, 2023-02-01)

#1277

Jeg vil at barna skal få gjøre andre ting enn å være på en skjerm. Det ødelegger konsentrasjon, læringsevne og kreativitet. For ikke å snakke om at det er avhengighetsskapende.

Eivind Bremer (Bergen, 2023-02-01)

#1288

Dette er en viktig sak for meg på vegne av mine to barn på skolen

Helene Olsen (Drammen, 2023-02-01)

#1289

Barn blir tidlig introdusert for skjerm, og skjermene er både oppslukende og passiviserende. Teamarbeid, læring i naturen og mer praktisk læring som fremmer kreativitet stemmer jeg for.

Anja M. Eriksen (Porsgrunn, 2023-02-01)

#1292

Jeg synes ipad/skjerm har fått for stor plass i skolen

Lise Fjellsbø (Ås, 2023-02-01)

#1295

Jeg er helt enig i oppropet!

Nina Øye (Siggerud , 2023-02-01)

#1297

Støtter tiltaket. La barn få være barn, uten skjerm og ute i naturen.

Ole Kristian Odden (Hønefoss, 2023-02-01)

#1298

Fordi eg som barnehagelærar og spesialpedagog ser ein urovekkande utvikling hos barn ift. sosial kompetanse, konsentrasjonsevner, språk, temperament, ADL ferdigheiter etc., som i mine auge har ein klar samanheng med høg skjermtid. Eg forstår at det finnes "pedagogiske" aktiviteter på skjerm også. Men tida ein bruke på skjerm erstatte den verdifulle tida barn har til leik og samspill med andre. Barn (også skulebarn) lære best i leik og aktivitetar som stimulere heile sanserepertoaret, i samspill med meir kompetente andre. I barnehagen ser vi at fagområda overlappe kvarandre i dei ulike aktivitetane vi gjer i kvardagen i barnehagen. Samtidig som vi kler på oss i garderoben øve vi også indirekte på språk, matematikk, sosial kompetanse og mange andre ting. Eg oppleve at denne kompleksiteten ikkje gjenspeile seg i same grad på dei digitale plattformane. Dette vil eg tru lærarane ved skulen også ser. Blant anna er det mykje norskfag inn i matematikken. Ved bruk av papir og bøker i matematikkfaget på 1.-4. trinn får ein mogelegheit til å trene på blant anna handskrift.

Ingvild Lauvås (Trondheim, 2023-02-01)

#1299

Jeg vil protestere mot måten digitale verktøy blir påtvunget barna i altfor ung alder og i altfor stort og skadelig omfang. Barn blir prøvekaniner for verktøy som vi nå vet skader og hemmer deres læreevner og konsentrasjon. Jeg som forelder vil gjøre det jeg kan for å stå opp for mine barns framtid og håpe at regjeringen vil begynne å sette barnas behov og helse først

Silja Høvin (Skedsmokorset, 2023-02-01)

#1300

Jeg synes det er for mye og for tidlig skjermbruk.

Sarah Wiech (Kleppestø, 2023-02-01)

#1301

Jeg ønsker at barna mine skal lære at livet er mer enn en skjerm.

Live Bjoernflaten (Oslo, 2023-02-01)

#1302

Jeg vil ikke at mine barn skal miste barndommen sin til en skjerm!!

Marte Flor Kjøren (Orkanger, 2023-02-01)

#1308

Jeg er bekymret for kvaliteten på undervisningen når jeg ser hvilke læremidler skolen bruker i digital undervisning (mye selvlaget, kopi av tekster, kun sporadisk bruk av læremidler utviklet av seriøse læremiddelprodusenter som forlagene), samt total tid brukt på skjerm i skolen. Skolens iPader har dessuten minimalt med filtre som begrenser barns tilgang til skadelig innhold på nett, de må ha iPadene med hjem for lading (!) og noen dager lekser, og vi kan ikke følge med på hvor lenge de har brukt skjermen per dag slik vi kan med private nettbrett og telefoner, der vi har definert skjermtid per dag. De bruker skole-iPaden når skjermtiden på andre enheter er brukt opp - alt mens de er alene hjemme etter skoletid. Det er ikke greit at kommunen/skolen tar fra oss foreldre kontrollen med barnas skjermbruk! Dette gjør barna avhengige av dopaminet de overøses med ved skjermbruken, som igjen gir dårlig stemning og mye mas når vi griper inn og nekter dem mer skjerm.
På ungdomsskolen til et av barna mine vet jeg at det i stor grad er opp til barna om de bruker pc-en til andre ting, og til og med om de har pc-en oppe når de ikke egentlig skal bruke den. Lærerne kan ikke bruke tid på å få dem til å pakke dem bort, men det de da ber om, er at 14-åringen skal ha selvkontroll nok til å si nei til det narkotikumet som ligger rett foran nesa på dem når de i stedet burde å følge undervisningen i temaer de kanskje ikke finner interessante overhodet. Det er å be om for mye fra dem, og gir en negativ spiral hva angår læring!

Jeg skriver under fordi jeg er redd barna får dårligere læringsutbytte og fordi jeg føler meg fullstendig maktesløs hva gjelder mine barns skjermbruk!

Hilde Haugen (Oslo, 2023-02-01)

#1311

Jeg ser hvordan dagens barn i barneskolen blir passive av skjermbruken og jeg vegrer meg for når sønnen min skal begynne på skolen hvis det fortsatt er like mye skjerm da.

Jeg jobber med digitalisering, og synes spill kan være gøy og bra for barn, men ikke som hovedverktøy så tidlig på barneskolen.

Jorunn Øyna (Oslo, 2023-02-01)

#1313

Dette er viktig!

Sigurd Vestad (Rena, 2023-02-01)

#1314

Jeg som lærer ser at skjermen brukes som en belønning/for å gjøre undervisningen morsom og interessant, ikke som et pedagogisk verktøy. Og den stjeler mer og mer tid, så undervisningsformen blir mindre variert.

Janne Ervik (Geilo, 2023-02-01)

#1315

Barna bruker hodet/hjernen på annen måte når man skriver. Rygg, nakke og øyne har heller ikke godt av mye skjermbruk.

Ida Bekken (Skarnes, 2023-02-01)

#1322

Med pc og mobil tilgjengelig hele tiden blir det for mye som frister og forstyrrelser konsentrasjonen i skolehverdagen/undervisningen. Skoler bør være minimum delvis digital fritt.

Lene Aaker (Ski, 2023-02-01)

#1327

Jeg ønsker mer fysisk aktivitet i læringsaktiviteter i grunnskolen

Lars Brandal (Isfjorden, 2023-02-01)

#1335

Barna trenger ikke skjerm, rett og slett.

Maya Vaag (BodØ, 2023-02-01)

#1338

Jeg merker hvor avhengig jeg som voksen er av telefonen (kakofonen), hvor skadelig den er for konsentrasjon, tilstedeværelse, hukommelse, evnen til å forplikte meg, kreativiteten osv, og da vil jeg gjøre det jeg kan for å skjerme barna fra det samme.

Matilde Opsahl (Oslo, 2023-02-01)

#1339

Kritisk til for mye skjermbruk. Barn trenger aktivitet.

Christian Noreng (DRAMMEN, 2023-02-01)

#1344

Jeg signerer fordi jeg mener det brukes for mye tid på skjerm i skolen og fordi jeg tror mange kommuner bruker dette for å spare penger ved å slippe å kjøpe skolebøker.

Roger Holten (Ås, 2023-02-01)

#1353

Barn lærer best gjennom bruk av kropp og sanser. Bruk av skjermer i undervisninga ødelegger for konsentrasjon og fordypning, og er sterkt avhengighetsskapende. Hiv iPadene ut av småtrinnet, og bruk digitale verktøy kun unntaksvis på høyere trinn. Ungene vil få mer enn nok digitale ferdigheter av det. Ikke la én grunnleggende ferdighet ødelegge for alle de andre!

Hedda Fredly (Oslo, 2023-02-01)

#1366

Det er svært viktig for meg! Ønsker ikke at barna mine skal stirre og taste på en iPad store deler av dagen. Livet og læringen skjer ikke på den! Bøker, vennskap og bevegelse gir læring!!

Lena Våtvik (Kvelde, 2023-02-01)

#1374

Jeg bekymrer meg for at det er for mye fokus på skjerm og for lite forskning som underbygger evt bruken.

Lars Mourier (Fredrikstad, 2023-02-01)

#1378

Jeg er redd det vil få store, alvorlige konsekvenser for Norges barn om ikke skjermbruken minker!

Inger Drangsholt (Kristiansand, 2023-02-01)

#1379

Det er på tide å trykke på bremsen ift barnas tid på skjerm! Forskere har slått alarm når det gjelder dette for lengst. Jeg er overbevist om at barn har bedre læringseffekt av å lese bøker og å skrive for hånd, da prosesserer de stoffet på en helt annen måte.

Christine Gulbrandsen (Sogndal, 2023-02-01)

#1380

Jeg vil være med og støtte begrensensinger av skjermbruk i barneskolen.

Trond Helge (Oslo, 2023-02-01)

#1383

Her er bakgrunnen for min signering:
Sverige girer ned - og bremser opp...
Det sier seg selv at her må det foreligge solide beveggrunner.
Kan det være at skolemyndighetene nå innser at en hel generasjon med barn - helt ned i 5-årsalderen- har blitt påført rollen som deltagere i et gedigent eksperiment? Og det uten at det foreligger kunnskap om hvordan det påvirker deres utvikling generelt og deres læring spesielt.
Mange har lenge vært bekymret - ikke over digital undervisning i og for seg. Bekymringen gjelder innføringstempo og omfang. Man ser jo at overdreven skjermbruk påvirker den naturlige modning og selvstendiggjøring av den grunnleggende evnen all pedagogikk bygger på. Nemlig den gradvise beherskelse av det å fritt kunne rette oppmerksomheten ditt egne, indre behov og impulser leder den.
Når skjermlivet dominerer skal det ikke mye fantasi til for å se at denne subtile rytmen forstyrres. Den henger jo sammen med det å ha kontakt med seg selv. Her er barn mer sårbare enn voksne, som lettere kan styre sine nettsøk og dertil relativisere inntrykkene i kraft av en ledsagende intellektuell distanse og sosial erfaring.
Hva vet man om hvordan permanent blikkontakt med skiftende bilder på en skjerm virker inn på den finstemte rytmen mellom innadrettet og utadrettet tilstedeværelse? Det er denne rytmen det eksperimenteres med…
Tenk deg nå at det var du selv som barn dette gjaldt. Tenk at du i snitt satt 6-7 timer per dag - stirrende inn i et oppmerksomhetsfelt som utelukkende befinner seg «der ute» på en skjerm. Hva foregår da «der inne»? Hva skjer med vekslingen mellom bilder (forestillinger) som produseres i det indre av barnet selv og bilder som produseres i det ytre av en computer?
Det er jo denne evnen til selv å danne forestillinger (bilder av noe i den ytre verden), sammenhengende hendelsesforløp («fortellinger») og slik bli følelsesmessig engasjert/beveget som gjør at man kan la seg bli like oppslukt av en god roman som man kan bli lenket til det som utspiller seg på en skjerm. Man glemmer tid og sted. Hva består så forskjellen i?
Forbind da dette med forelesere på universiteter som sier at studentene ikke klarer å lese lengre tekster.
Når dette er sagt: Jeg er ingen motstander av IKT i undervisningen.
Min hovedbekymring gjelder regne-, skrive- og leseopplæringen og jeg spør meg selv: Hvorfor presses dette så tungt og massivt inn på 1. - 4. trinn? Læring er en indre, usynlig prosess.
Lytt til foreldrene!

Dag-Otto Thunold (Jevnaker, 2023-02-01)

#1390

Jeg signerer fordi skjerm er passivfiserende, det hemmer kreativiteten, skaper avhengighet. Barn på barneskolen lærer helt fint uten skjerm. Og ang digitalkompetanse så er det noe som i moderne tid mer eller mindre kommer av seg selv, hvis man ikke skal være programmerer eller skal kunne det utover det helt alminnelige, som vi voksne har fint klart å lære oss i voksen alder.
Dessuten så finnes det mengde forskning på læring med pen og papir. Også de psykososiale og psykologiske aspekter må taes i betraktning.

Tatsiana Sparre (Oslo, 2023-02-01)

#1393

Jeg signerer fordi det er alt for mye skjermbruk, pga. Strålingsfare, og ungene trenger og lese vanlige bøker også.

Oddny Clopan (Knarrevik , 2023-02-01)

#1398

Signeres og støttes 100%

Per Riis (Oslo, 2023-02-01)



Betalt annonsering

Vi vil annonsere dette oppropet til 3000 mennesker.

Lær mer ...