Krav om mer planleggingstid i kunst og håndverk-faget!

Kommentarer

#203

Fordi jeg mener faget blir alt for lite verdsatt. Hvis man skal ha gode opplegg i faget, så kreves det god og grundig planlegging, noe som er spesielt viktig for de elevene som sliter i de mer teoretiske fagene. Dette er et fag der elevene får mer "frie tøyler" og det krever mye mer planlegging og gode rutiner enn rene teoretiske fag.

Marita Kvanli (Sandstrand, 2020-08-07)

#207

Jeg er k&h lærer,og har vært det i mange år.Dette har frustrert meg i årevis.Skal vi redde faget i skolen og ikke minst lærerene på dette fagfeltet så MÅ noe gjøres.Vi klarer på vår skole ikke å finne kvalifiserte folk som vil jobbe som lærer ,særlig med fordypning innen tre arbeid.Jeg er utbrent av faget og satser dessverre dette året på å undervise mer i andre fag.Synd!For det er dette jeg er ordentlig god på.

Siv Hilde Skjeggedal (Tovdal Åmli, 2020-08-07)

#209

Jobber som lærer i faget, på lik linje med andre fag skal det planlegges, lages oppgaver, vurderingskriterier og vurderes. I tillegg skal utstyr kjøpes inn, det brukes tid før hver undervisningstime å finne frem og legge til rette utstyr. Etter timene ( selv om elevene rydder), brukes mye tid på rydding/legge bort utstyr.

Pia-Anette Hansen (Tromsø, 2020-08-07)

#210

Jeg signerer fordi lesplikten i K&H faget er foreldet. Faget krever jevnt over mye tid til planlegging av undervisning, praktisk for- og etterarbeid som å utarbeide modeller og feks passe/følge opp keramiske arbeider, samt en stor vurderingsbyrde i forhold til "hands on" i hver time, underveistilbakemld og sluttvurdering.

Trine Stormer (Skoppum, 2020-08-07)

#211

KH faget har blitt nedprioritert i en årrekke. Faglærere må sjonglere mellom en rekke digitale og analoge verktøy for å oppfylle læreplanen. Dette krever høy kompetanse og mye tid til tilrettelegging for alle elevgruppene ( som regel er de altfor store ) . Virkelig trist at faget ikke har høyere status.

Marit Rønstad (Oppaker, 2020-08-07)

#225

Mennesker er mer komplekse enn skolehverdagen tar høyde for. Et minstekrav bør være at et så viktig fag som kunst og håndverk tas på alvor. Da må lærerne som underviser tas på alvor!

Ina Tyrdal (Oslo, 2020-08-07)

#226

Jeg finner det uttrolig urettferdig og nedverdigende at vi skal ha så mye mindre forberedelser tid enn andre fag, som til og med har pensum bøker.

Eli Tveit (Bærum, 2020-08-07)

#227

Vårt fag har utviklet seg gjennom 30 år. Svært urettferdig slik " satsene" er nå. Nå et det på tide med rettferdighet og en ny gjennomgang.

Lene Gressløs (Moss, 2020-08-07)

#228

Undervisning i K&H krever masse tid til forberedelse av materialer og utprøving av opplegg, samt skaffe materialer til undervisning på alle mulige kreative gratis måter fordi budsjettene ikke er store nok til å kjøpe dem inn.

Madeleine Ulsness (Oslo, 2020-08-07)

#229

Venn er KuH lærer

Tea Kjørsvik Møllerud (Oslo, 2020-08-07)

#230

Jeg mener at de praktiskestetiske fagene får altfor liten oppmerksomhet og altfor liten prioritet i skolen generelt. De er adskillig viktigere enn det gis inntrykk av.

Bjørg Kallåk (Drammen, 2020-08-07)

#231

Dette er en viktig sak.

Birgitte Erikson (Oslo, 2020-08-07)

#233

Det er en menneskerett å få lære om kunst og håndverk. Husstellfaget og håndarbeidsfsfaget på skolen er det som har gitt meg mest nytte å glede gjennom livet. Nå er jeg 68 år. Snekrer, strikker og reparerer. Jeg takker både foreldre og lærere for den kunnskapen.

Marit Misund (Lillestrøm, 2020-08-07)

#235

Det er helt urimelig slik det er nå.

Margrete Härter Christiansen (Larvik, 2020-08-07)

#239

Vi må ha mer tid.....

Kine Therese Borg (Hønefoss, 2020-08-08)

#241

Det er på høg tid å endre leseplikta i faget!

Kristin Lovise Fet (Stranda, 2020-08-08)

#242

Jeg signerer fordi jeg er enig i kravet

Odleiv Grinaker (Brandbu, 2020-08-08)

#247

Eg brukar minst like mykje tid på å førebu KH som dei andre faga eg underviser.

Ingjerd Lorentsen (Stord, 2020-08-08)

#249

Det hører ikke noe sted at leseplikten er så ulik.

Ragnhild Lyngved (Oslo, 2020-08-08)

#254

Det trengs like mye tid til for og etterarbeid I Kunst og håndverk som I øvrige fag.

Eivind Moe (Tromsø, 2020-08-09)

#261

Jeg er selv utdannet innen fagområdet og vet hvor mye tid som går med for å lage gode opplegg og vurderingskrav.

Nina Vinje (Oslo, 2020-08-09)

#262

Jeg signerer fordi dette er et evig problem i grunnskolen, som svært få ønsker å gjøre noe med

Sigrid Dahl (Moss, 2020-08-09)

#266

Det er på høy tid at faget og faglærerne får anerkjennelse og respekt. Et meget tidkrevende fag å undervise i

Anne-Lise Pedersen (Brekstad , 2020-08-09)

#268

Jeg signerer fordi kunst og håndtverk er det travleste faget å undervise i og blir ikke verdsatt!

Cecilie Lie (Karmøy, 2020-08-09)

#273

Jeg jobber på folkehøgskole nå og har 8/10 timer til planlegging, forberedelser og tilrettelegging av faget. Vår linje heter Design og håndverk. Jeg ønsker meg til ungdomskolen i Trondheim som lærer på kunst og håndverk med tiden og håper at lærere kan få jobb som kun kunst og håndverk lærer i Trondheim på sikt. Synes det er viktig for elevene at de får en lærer som har kun et fokus område og ikke må velge bort faget, for å forberede mest mot andre fag. Norge trenger håndverkere og da må lærerne i grunnskolen få tid til å lage gode differensiert undervisnings opplegg og ikke minst følge med på moter og trender når de lager nye opplegg. Dette krever tid til planlegging.

Linn Solheim Johnsen (Trondheim , 2020-08-10)

#279

Har undervist i faget i mange år og arbeidsmengden er mye større enn det som leseplikten tilsier. Det snakkes mye om at det skal satses på de praktisk-estestiske fagene nå. Da må det vises i prioriteringene fra både skoleeier, ledelse og politikere. Hvem ønsker å undervise i faget slik det er nå?

Liza Uthei. (Rognan, 2020-08-10)

#288

Viktig å få frem.

Anne Gro Hamre (Sandnes, 2020-08-10)

#305

Vi er tildelt for liten plass, gammelt og slitt utstyr, for store grupper og ikke tid til opplæring av assistenter.

Sigrun Hoff (Otta, 2020-08-11)

#308

Kunst og håndverk krever mye mer planleggingstid enn man får tildelt. For min del er det er konstant stress å klare å planlegge og gjennomføre gode opplegg.

Heidi Katrine Aune (Jevnaker , 2020-08-11)

#310

Jeg støtter aksjonen.
Har allerede tatt initiativ ovenfor både ledelse og lokal klubb, Utdanningsforbundet, men ingen ser ut til å ha ønske /tørre å ta tak i det. Får som svar - hvem skal vi ta tid fra?

Hege Berg Frøvik (Oslo , 2020-08-12)

#315

Kunst og håndverk krever mer tid til for- og etterarbeid enn de fleste andre fag! Denne urettferdige ordninga må rettes opp i snarest.

Janne Beate Reitan (Oslo , 2020-08-12)

#317

Kunst og håndverk er et fag som krever mye for og etterarbeid.

Kine Hammer Kjellstadli (Lillestrøm , 2020-08-12)

#318

Jeg signerer fordi KH er et veldig viktig fag, som fortjener tid for planlegging av gode opplegg

Linda Rognlien (Larvik, 2020-08-12)

#319

Dette har jeg arbeidet for i hele mitt yrkesliv. Vi er få lærere på en arbeidsplass/skole som underviser i faget. Får lite forståelse for denne urettferdigheten i kollegiet.

Wenche Helene Birkedal (Sandnes , 2020-08-12)

#320

Jobber som faglærer i KHV et fag som krever mye før og etterarbeid på lik linje med andre teoretiske fag.

Elin Yttrehus (Sogndal, 2020-08-13)

#322

Jeg jobber som faglærer i kunst og håndverk.

Silje Haukom Wick (Hornnes , 2020-08-13)

#326

Jeg er lektor m tillegg i kunst og håndverk og har alle klassene fra 1.-7. kl. Jeg har oversikt over alle målene i faget, og lager progresjonsplan fra 1.-7 der alle materialer og metoder er er. Jeg lager egne oppgaver og oppdrag til egne grupper fra 1.kl-7.kl Jeg veileder de andre lærerne (11stk som ikke er utdannet i faget), til å lage gode fagoppgaver og oppdrag til elevene, fletter inn tverrfaglige fag, relatere faget til yrkesfag.
Jeg har ansvar for verkstedene med maskiner, redskaper, utstyr, materialer. Jeg har ansvar for innkjøp av utstyr og materialer, samt at alt må vedlikeholdes.

Praktisk arbeid/verkstedarbeid krever god planlegging, og mye planlegging når det skal koordineres på flere lærere, som igjen jobber med flere elever. Jeg jobber med alle, både lærere og alle elevene ved skolen.

Kunst og håndverk er det eneste faget som er relatert mot flere linjer på yrkesfag, og det kreves god og reflektert planlegging som resulterer i gode oppgaver/oppdrag og god gjennomføring av faget for elevene.

Rekker jeg alt dette på den tiden jeg har til rådighet, eller jobber jeg endel dugnad fordi jeg brenner for og ser nødvendigheten med å utvikle innovative, kreative og skapende gründere for framtidige yrker som Norge ennå ikke har??

Gi meg mer tid til planlegging , så jeg får mulighet til å være med å utvikle landets framtidige barn på en faglig god måte, også i kunst og håndverksfag, dvs yrkesfag!
...ikke forvent at høyt udannede lærere gidder å jobbe dugnad!

Oleiv Lene Åstasund Iversen (Averøy, 2020-08-13)

#329

...fordi jeg har undervist i kunst og håndverk og/eller musikk både på småtrinn og ungdomstrinn i 20 år og VET hvor mye for- og etterarbeid det er.

Ann-Olaug Eilertsen (Hansnes, 2020-08-13)

#330

Jeg har selv retter dette inn lokalt til Utdanningsforbundet for mange år siden, uten resultat. Derfor støtter jeg ett hvert nytt forsøk. På høy tid at det blir gjort noe med.

Hege Skomsøy (Oppegård, 2020-08-14)

#334

Dette er en viktig sak. Å undervise i K &H er krevende, og det trengs mye planlegging for at timene skal bli gode.

Ingrid Elisabeth Carlsen (Tertnes n, 2020-08-14)

#349

Jeg signerer, fordi jeg er kunst og håndverkslærer.

Elisabeth Skartland (Bergen, 2020-08-17)

#350

Jeg signerer fordi jeg selv er k og h lærer og kjenner godt igjen problemstillingen.

Eivind Mortensen (Lofthus , 2020-08-17)

#351

Jeg mener k&h lærere trenger tid til både teoridel og praktisk planlegging.

Iris Isaksen (Eidsvoll, 2020-08-17)

#358

«Leseplikt» sånn som den er fordelt i dag, der KH har den høyeste må endres og bli lavere. KH krever både faglig oppdatering, mye planlegging og etterarbeid.

Berit Nielsen (Trondheim, 2020-08-17)

#360

Eg er lærar i kunst og handverk. Eg ser kor viktig faget er, på mange ulike måtar. Styrk dei praktiske faga og vektlegg dugleikane som høyrer med!

Hanne Li (Ulvik, 2020-08-17)

#364

Faget har endret seg mye, og en kh-lærer har et mye større behov for tid til både for- og etterarbeid enn i tidligere læreplaner.

Anne Bagge-Skarheim (Oppegård, 2020-08-17)

#369

Er utdanna KogH lærar og har undervist på barne- og ungdomstrinn. Faget krev mykje tid til før- og etterarbeid!

Nikoline Bjåstad Hustadnes (Oslo, 2020-08-17)

#375

Jeg er helt enig

Tove Nordstokke (Lye, 2020-08-17)

#381

Mer tid til for- og etterarbeid, takk!

Elisabeth Poulsen Espenes (Moen, 2020-08-17)

#382

Planlegging og rettebyrde med blant annet krav til dokumentasjon og fremovermelding, er noe helt annet i dag, enn da timefordeling ble lagt på 70-tallet.

Marte Langaard (Bekkestua, 2020-08-17)

#383

Det er helt riktig at timeantallet ikke stemmer med skolen i dag. Både med den gamle læreplanen og den nye, krever faget like mye planlegging som de andre fagene. I ti år har jeg jobbet 100 prosent stilling som faglærer i kunst og håndverk. Det er ingen andre jeg kjenner som gjør det. Grunnen er at de fleste klarer det ikke. Dette må det gjøres noe med.

Jorunn Mæland (Stavanger, 2020-08-17)

#385

Jeg signerer fordi det er stort både forarbeid og etterarbeid med kunst og håndverk! Mer tid til planlegging er rett og rimelig

Marthe Steinsvoll (Eresfjord, 2020-08-17)

#386

Skal man ha tid til skikkelig for-og etterarbeid-som også innebærer å ivareta et godt arbeidsrom med ryddige omgivelser, gode verktøy(trenger ettersyn og rep.), og ikke minst et høyt faglig innhold og oppfølging av den enkelte elev, MÅ det opp. Det blir desto viktigere også når det ropes om praktisk læring i kunnskapsløftet! Og tverrfaglighet! Og den overordna delen! Det har også mye å si for status til faget og ikke minst rekruttering til faglærerutdannelsen! YES!! Bra med opprop!!! Få med de lokale og sentrale utdanningsforbundene!👍

Veronica Bratli (Lillehammer, 2020-08-17)

#388

Jeg støtter en venn.

Liselott Erlandsson (Kristiansand , 2020-08-17)

#390

Jeg er lærer i kunst og håndverk i grunnskolen og er hjertens enig at dette er noe som må gjøres noe med!

Anne Hilde Taraldstad (Nordre Land , 2020-08-17)

#395

Jeg har jobbet på ungdomsskole som faglærer i kunst og håndverk i ti år. Jeg har eksempelvis syv klasser i kunst og håndverk og to klasser i design og redesign. Jeg har liten tid til for og etterarbeid da de få «fritimene» mine er bundet opp og de ligger i tillegg spredd utover uka, så jeg får sjelden/ aldri nok tid på jobb til å gjøre alt for og etterarbeid. Det krever også mye mer i dag, enn hva det gjorde for ti år siden, til vurdering og dokumentasjon, så det er i aller høyeste grad på høy tid at dette blir gjort noe med!

Linn Cecilie Ramslie (Dal, 2020-08-17)

#396

De som sitter på sin høye hest og mener at fellesfagene er mere verdt en de estetiske, må kneble og fjernes slik at det blir lik vilkår for undervisningen som skal gjenomføres. Det brukes minst like mye tid både på planlegging og vurdering i de estetiske fagene som i de andre.

Hanne Tøftum (Gjøvik, 2020-08-17)

#398

Eg signerer, fordi eg underviser i kunst og handverk. Eg opplever at planleggingstida (og samarbeidstida) blir for kort. Det same gjeld tid til vurdering.

Nina Ytreeide (Stryn, 2020-08-17)

#400

Faget krever mye for- og etterarbeid!

Maria Prestø (Nittedal, 2020-08-17)