NEI til omregulering av området Gjerstad-Skarsjøen i Vestvågøy kommune i Lofoten, fra LNF til nærings-/industriområde,
Kommentarer
#214
Fordi Det er helt uhørt!!!!!!Lars erik Haringstad (Nordkisa, 2019-05-27)
#217
Jeg bryr meg om naturen og de som kommer etter oss.Sigrid Arctander (Leknes, 2019-05-27)
#223
Jeg er i mot nedbygging av naturområder.Anja Rød (Kabelvåg, 2019-05-27)
#229
Gjerstadneset-Skarsjø/17/1755Protest mot at Gjerstadneset-Skarsjø i Lofoten skal bli industriområde og/eller cruicebåt-havn.
Jeg protesterer herved mot forslaget om å gjøre Gjerstadneset-Skarsjø i Lofoten om til industriområde og/eller cruicebåt-havn.
Dette ville være et enormt stort inngrep i naturen og ødelegge Lofoten, som bør bevares.
Kommunen vil gjøre om et paradis Lofoten til ny cruisehavn og/eller næringsareal.
Mer enn 700 dekar med friluftsareal i Vestvågøy i Lofoten kan bli omgjort til næringsareal og ny cruisehavn ila de neste årene.
Jeg er imot endringen fra (LNF) Landbruks-, natur- og friluftsområder til Næringsområde og at grunneierne fratas råderetten over egen eiendom.
Dette er her familien har vokst opp i generasjoner. Ønsker så att guttene til meg og Rune får oppleve de deres søskenbarn, far, farfar & enda lengre tilbake fått gjøre.
Hær gifte vi oss. Hær gikk vi første trilleturen med vår son. Hær hugger vi juletre & drikker varm kakao. Feirer bursdager å høytider. Hær nyter vi årets alle årstider med familien å venner.
Ingen ønsker forurensning og masseturisme i Lofoten!
Tusen takk!
Sofia Arctander (Gravdal, 2019-05-27)
#233
Jeg signerer fordi jeg ønsker å bevare Lofotens vakre og uberørte natur. Jeg er imot forurensning!!!Line Arctander (Gjøvik, 2019-05-27)
#238
Vi får ikke mer natur. Vi må slutte å ødelegge det lille vi har igjen av unik natur.Marie Myklebust (Gravdal, 2019-05-27)
#239
Jeg signerer fordi hensynet til miljøet, naturen og menneskene som bor her må komme først - ikke penger og turistindustrienBritt Aune (Myrland. 8382 Napp, 2019-05-28)
#242
Jeg signerer for cruiseturismen er ikke bærekraftig. Den skaper problemer for reiselivet i Lofoten og people pollution på enkelte steder i Lofoten. Vestvågøy trenger ikke ei ny cruisehavn. Det er ikke økonomisk forsvarlig heller. I tillegg er Gjerstadneset ei perle på Vestvågøy som må forbli ei naturperle i framrida. Alle som er opptatt av miljø og klima må verne om den natur og miljøkvalitet Lofoten har. Da hører ikke store nye cruisehavner heime i denne tenkninga.Bjørn Kjensli (Volbu, 2019-05-28)
#243
Det er skammelig at politikerne selger vår natur til cruiseturismen.Liss Hagh (Ballstad, 2019-05-28)
#244
Dette er et inngrep i den nydelige lofotnaturen som ikke er bra.Iren Andersen (Napp, 2019-05-28)
#254
Helt motstander av inngrepet i naturen.Beate Johansen (Gravdal, 2019-05-28)
#256
Min morfar bor på Gårdsnummer 1514, et område som for meg fremstår som et av verdens underverk.Kenth-Are Karlsen (Lørenskog, 2019-05-28)
#257
Dette området som mange andre burde bevares til kommende generasjoner. La oss bli areal nøytral fra nå.Hans-Eirik Busch (Leknes, 2019-05-28)
#260
De som vet hvordan værforholdene kan være i ytre Buksnesfjord undrer seg på hvordan noen i det hele tatt kan komme på ideen om å lage ei havn her. Hvis den skuLle bli realisert vil den for all framtid stå som et monument over grov uforstand og manglende respekt for bosetting og et unikt naturområde.Kjell Hanssen (BALLSTAD, 2019-05-28)
#261
Jeg signerer fordi at vi trenger urørt natur i Kongeriket Norge. Dette er en ren voldtekt fra kommunens representanter.Knut Horn (Oslo, 2019-05-28)
#262
Please, bevar naturen og ferieparadiset!Line Hafsahl Johansen (Lørenskog, 2019-05-28)
#263
Vil at Vestvågøy forsatt skal være "vill og vakker" Syns vi bruka for mye av naturen her allerede til turisme,,her under cruise-skipene.Det er ingen overdrivelse at Lofotnaturen er overbelastet allerde.
Beate Øvergård (Klokkervika 12. Gravdal, 2019-05-28)
#265
Jeg har familie og oldefar som bor i dette området, og jeg ønsker å kunne besøke dem og være ute i naturen utenfor huset slik jeg har gjort siden jeg var liten.Maria Karlsen (Lørenskog, 2019-05-28)
#268
Unødvendig inngrep i et uberørt naturområde, når bedre alternativ er tilgjengelig.Jan Åge Pettersen (Dublin, 2019-05-28)
#279
Jeg ønsker å støtte min venninne som bor i området, og så må vi bevare og ta vare på naturen.Mona Kristin Nordstrand Hammer (Bøstad , 2019-05-29)
#284
Det e allerede før tjåka med turista og dårlig løysninge på hvordan de får vandre rundt etc. Størst problem er at det er forslag for å ødelegge en naturpærle og coral reef for å ødelegge enda mer pga en havn?! Dette blir for dumt å bare tenke kortsiktig penger til en inhabil ordfører som vil ha mer. Som framtidig biolog sier jeg tvært nei takk, dette er et desperat forsøk på tull som vil medfører store konsekvenser for biodiversitet og naturen. Vi er i en klimakrise så hvorfor gjøre det værre? Det er som et stort skritt tilbake i tid, nei takk!!Vegard Frantzen (Øver gjerstas 57, 2019-05-29)
#293
Helt bak mål og gjøre slike inngrep for turistbåterKent-arne Jakobsen (Vestvågøy , 2019-05-29)
#298
Vi elsker plassen. Uberørt natur, vill og vakker.Tonje Cecilie Liasjø (Gravdal, 2019-05-29)
#304
Tilrettelegging for økt cruisetrafikk er å gå med rævva først inn i framtida. Slik naturødeleggelse må stoppes!Bent Bakkan (SORTLAND, 2019-05-30)
#305
Viktig å bevare naturen. Dette vil rasere naturen.Kent Åge Johansen (Leknes, 2019-05-30)
#307
Jeg signerer, fordi jeg støtter denne underskriftskampanjen. NEI til omregulering av området Gjerstad- Skarsjøen!Amalie Sørensen (Sulitjelma, 2019-05-30)
#316
Dette er vakker og relativt lite trafikkert kystlinje. Her er det fred for folk og fugleliv. Dette er ikke et passende næringsområde.Anne-Siri Gustafsson (Ballstad, 2019-05-30)
#321
Jeg er helt enig i oppropetTove Gjernes (Gravdal, 2019-05-30)
#327
Politikere skal ikke tvinge seg frem på en sånn måte ,de bør ta ansvar for å utvikle den havna de allerede har.Tommy Tallaksen (Bøstad, 2019-05-31)
#328
Vi kan heller utvikle de kaianleggene som allerede er i området.Vivian Bruun (Leknes, 2019-05-31)
#329
Er født og oppvokst på det stedet dette angår, og mener dette blir helt feil å gjøre.Janny Syrøm (Jessheim, 2019-05-31)
#331
Rasering av naturområderKarl Gunnar Harbak (Asker, 2019-05-31)
#335
Naturen er den viktigste kvaliteten ved Lofoten viser en undersøkelse SALT Lofoten AS har gjennomført blant innbyggerne i alle Lofotkommunene. Jeg ønsker å bevare naturen med hensyn til dagens innbyggere, min datter og med tanke på at nedbygging av natur er et globalt problem.Fredrik Johannessen (Leknes, 2019-05-31)
#336
Sitat Arne Næss, sr. Skjærbrygga 2003: "Naturen klarer seg uten menneskene, men menneskene klarer seg ikke uten naturen". Mer elegant og treffsikkert kan det vel knapt formuleres! Ødelegger vi naturen, graver vi samtidig vår egen grav.Knut Stensen (Stamsund, 2019-05-31)
#347
Det er flott å få turisme til Lofoten men jeg er ikke så mye for cruice-ship turisme. De har vanligvis alt inklusivt i prisen på turen så de bruker ikke penger når de er på land (som hjelper forretningene og næringslivet).Anita Pettersen (Borge, 2019-06-02)
#355
Det ikke er greit å omregulere friluftsområder og boligområder, og frata familier deres livsgrunnlag på en måte som her er tenkt av Vestvågøy kommune. Man må iallefall kunne ha et konkret forslag på bordet for tenkt bruk av området, hvordan og når det evt skal benyttes og til hva, og det må foreligge et konkret tilbud til de berørte om kompensasjon for å evt omregulere. Slik det nå kan se ut til er at man skal omregulere bære for å være beredt til det som evt måtte komme i fremtiden - sånn bære før å ha det gjort til det evt skulle dukke opp noe. Og hvis det er cruisetrafikk som er målet, så har vi idag utfordringer nok med å ta vare på de som kommer både til lands og til vanns, og fra luften med. Det må vi få ordnet opp i først. Og det er jo slik at det er natur og fiske som er grunnlaget for turismen til Lofoten, men det er også grunnlaget for at veldig mange av oss ønsker å bo og leve her. Og det kan vi ikke ødelegge! Slik forslaget foreligger er jeg imot omregulering av Gjerstadneset og Skarsjyen.Aina Thuv (Leknes, 2019-06-02)
#356
Dette er mitt hjem og min fundamentale grunn for å bo i Lofoten.Bjørg Arntzen (Gravdal, 2019-06-02)
#357
Penger er ikke alt!!! Vi MÅ ta vare på/bevare urørt natur, forhindre mer forurensing og ødeleggelse.Synnøve Eriksen (Gravdal, 2019-06-02)
#358
Jeg ønsker IKKE at våre natur- og kulturressurser blir ofret på bekostning av inntekt til noen få!Jeg ønsker å bevare vår kuturarv slik at våre barn og barnebarn kan nyte godt av denne rene og vakre naturen vi har, og at vi alle kan ha råderett over den eiendommen vi eier selv.
Trine Gåsland (Hammerfest, 2019-06-02)
#359
Jeg ønsker å bevare vår kuturarv slik at våre barn og barnebarn kan nyte godt av denne rene og vakre naturen vi har, og at vi alle kan ha råderett over den eiendommen vi eier selv.Rita Gåsland (Lekned, 2019-06-02)
#362
Jeg støtter det som er skrevet.Skarsjøen er en perle. Et område der man ser fler og fler unge flytter til. Det å bo sentralt, samtidig som man bor tett på naturen, ser ut som å være i vekst. Selv om stedet er værhard, og stormene Frode, Berit og Ole har rasert Skarsjøen , så veier de andre dagene opp mot disse stormene. Det har vært bølger opp mot 2,5 meter med bølgelengde på ca.100 meter. Håper dere som styrer kommunen ser verdien av at unge familier bosetter seg utenfor sentrum og at man fortsatt kan høste av det området gir.
Ann-Kristin Stensen (8372 Gravdal, 2019-06-02)
#370
Dette er globalt unik naturområder som vi må verne og pleie!!Atle Karlsrud (BRUMUNDDAL, 2019-06-02)
#371
Vi må selv få bestemme over vår egen eiendom.Jeg selger mine ting når JEG VIL, ikke når andre vil ha detAnita Lundvang (Vassbogan, 2019-06-02)
#372
Der er industri område på storeide, treng bare fylle ut der og følge de planer som alt er lagt.Bjørn Hansen (Ballstad, 2019-06-02)
#374
Jeg ønsker ikke å gjøre min venninne sitt hjemsted om til et industriområde!Stine Frost Tjemsland (Haugesund, 2019-06-02)
#375
Dette er min barndom. Her vokste jeg opp. Rasende over der her planene.Roy Arntzen (Oslo, 2019-06-02)
#377
Jeg signerer fordi jeg vil bevare dette vakre området i tillegg til å nekte kommunepolitikerne å bare ta seg til rette på annens eiendom!May Lill Eliassen (Gravdal, 2019-06-02)
#378
Fordi jeg er glad Lofoten naturen:)Daniel Helmersen (Brønnøysund , 2019-06-02)
#379
Fordi jeg er enig med forslag.Isaura paula Bruun (Honningsvåg , 2019-06-02)
#380
Fordi vi må bevare naturen i det områdetIngrid Wrålsen (Bodø, 2019-06-02)
#382
Dette er absolutt ikke ønskelig.Stine therese Johannessen (Stamsund , 2019-06-02)
#383
Jeg støtter prinsippene.Laila Katherine Harris Lilleholt (Tvedestrand , 2019-06-02)
#384
Jeg er innbygger på Gravdal og jeg elsker lofotnaturen og ønsker å ta vare på den!Jannicke Grytdal Andersen (Gravdal, 2019-06-02)
#385
Jeg signere for oppropet og mot at Vestvågøy kommune raner til seg våre private eiendommer.Roald Arctander (Gravdal, 2019-06-02)
#386
Jeg opplever det samme på Liland. Et mindre maskinentreprenør firma og en grunneier raserer kulturlandskap og fiskevatn for å tjene noen lusne penger på andres bekostning! Kommunen bryter Forvaltningsloven på en rekke §§ for å presse gjennom etableringen av et "industriområde" midt i bebyggelsen på Liland og LNF- regulert område. Klage er sendt Fylkesmannen og kan følges på e-innsyn.Kjell Arne Sivertsen (Bøstad, 2019-06-02)
#391
De har ei havn å det får vær nokHanne Frediksen (Ballstad, 2019-06-02)
#393
Jeg mener vi ikke har veinett til å tåle flere cruiseskip. Vi må også tenke på den miljøbelastning både i luft og hav en utvidet cruisetrafikk vil medføre. Vi må ikke få tilstander som på Mallorca eller i Barcelona med oversvømmelse av turisterSonja Rypeng (Myrtrakket 14, 2019-06-02)
#396
Overtramp fra kommunale politikere, uten tanke for bevaring av naturressurser, uten tanke for kvalitet foran kvantitet, uten respekt for vår kulturarv og historie.Laila Horn (Leknes , 2019-06-02)
#399
Opprinnelig fra Gravdal/GjerstadSissel Myrvold (Oslo/Bærum, 2019-06-02)