Bevar Smestad

Kommentarer

#1

Smestad er uegnet for sterk fortetting. Føringene i kommuneplanen vil ikke kunne realiseres uten at det går vesentlig ut over fellesskapets kultur, bomiljø og verneverdier. Fortetting av Smestad vil ikke bare være et tap for beboerne, men for Oslo som by.

(Oslo, 2017-03-30)

#2

Smestad må bevares for ettertiden.

(Oslo, 2017-03-30)

#7

Som siv.ark. har jeg samarbeidet med Byantikvaren om verneplan for et område på Smestad.

(Oslo, 2017-04-03)

#12

Villaområdet må vernes som den grønne lungen det er, og mange eiendommer har historisk verdi. Vårt hus ble oppført i 1913/1914.

(OSLO, 2017-04-03)

#16

Smestad er et bevaringsverdig boområde

(Oslo, 2017-04-03)

#18

Gi dagens mennesker valgfrihet og trygghet for fremtidige slekter.

(Anders, 2017-04-04)

#21

Smestad er uegnet for sterk fortetting. Føringene i kommuneplanen vil ikke kunne realiseres uten at det går vesentlig ut over fellesskapets kultur, bomiljø og verneverdier.

(Oslo, 2017-04-04)

#22

Oslos karaktær forsvinner med disse områdene. Kvar blir en by som jeg og mine barn ikke ønsker å bo i.

(Oslo, 2017-04-04)

#23

Bevar Smestad!

(Smestad, 2017-04-04)

#38

Byutviklingen i Oslo er på ville veier!

(Oslo, 2017-04-04)

#41

Jeg er imot at småhusmiljøet på Smestad skal raseres og erstattes med blokker. Dagens beboere er viktigere enn fremtidige beboere.

(Oslo, 2017-04-04)

#46

eg mener at Smestad-området må utvikles uten at bomiljøet eller verneverdier står i fare for å gå tapt. Det innebærer at utviklingsområdet må videreutvikles med samme type bebyggelse som allerede finnes innenfor området. Det gir bærekraftig utvikling. Jeg mener også at sakens kompleksitet gjør at det er uforsvarlig å bruke kun 2 år på områdereguleringen. Vanligvis tar en områderegulering 5-7 år.

(Oslo, 2017-04-05)

#54

Jeg signerer fordi jeg ønsker å bevare Oslo som en grønn by med vakre gamle hus og hager barna kan leke i.

(Oslo, 2017-04-05)

#61

Området har store kvaliteter som vil gå tap. Bomiljøet forringes. Og tør ikke tenke på skolebarn som skal ferdes gjennom et anleggsområde i årevis.

(OSLO, 2017-04-05)

#68

Ønsker å bidra til at denne fortettingspolitikken stanses.

(Oslo, 2017-04-05)

#71

Smestad-området må utvikles uten at bomiljøet eller verneverdier står i fare for å gå tapt.

(Voksenkollveien, Oslo, 2017-04-06)

#80

Den grønne randsonen rundt Oslos indre by er en helt spesiell kvalitet for Oslo. Det bidrar til å gi Osloboere lys, luft, biologisk mangfold og gode oppvekst forhold. Småhusbebyggelsen er historisk viktig samt bidrar den til at flere barnefamilier velger å bli boende i Oslo. Dersom denne randsonen fortettes så vil Oslo i enda større grad bli en by for studenter, førstegangsetablerere og eldre.

(Oslo, 2017-04-06)

#83

Jeg har vokst opp på Smestad. Jeg brenner for å bevare den vakre bebyggelsen på Smestad og for at beboerne der må få beholde sine hus i sine vakre omgivelser. Småhusplanen må bevares!

(Holmenkollen , 2017-04-06)

#85

Bevar bomiljøet på Smestad, ikke raser dette området med høyblokker

(Oslo, 2017-04-06)

#88

Jeg er sterkt i mot at velfungerende bomiljø raseres !

(Oslo, 2017-04-06)

#89

La hus står hvor hus er og heller riv ned de gamle stygge leiligheter og bygg nye, rene, penere leiligheter isteden.

(Massachusetts, 2017-04-07)

#98

etablert bebyggelse og opparbeidet område og hjem er basis grunnlag fortrygghet. det må ikkje være slik i Norge at man skal gå rundt å frykte at hjemmet ditt skal pluselig en dag bli revet bort fordi griske utbyggere skal tjene seg rike. Dette minner om okkupasjon og krigstilstander, slik kan vi ikke ha det i Norge.

(bergen, 2017-04-10)

#99

Margaret Brevik

(Smestad 12.417, 2017-04-12)

#100

Øystein Brevik

(Smestad, 12.417, 2017-04-12)

#103

Jeg er ung og ønsket fortatt bo i dette området som er flott fordi det har sjarmerende småhus og grønne hager. Å fortette med blokker vil ødelegge mitt Oslo , het jeg skal bo i fremtiden.

(Smestad Oslo , 2017-04-13)

#104

Jeg signerer fordi jeg er direkte berørt av utbyggingsplanene.

(0375 Oslo, Heggelibakken 24, 2017-04-16)

#105

Det er utelukkende destruktivt å utrydde de velfungerende og veletablerte grønne bomiljøene. Politikernes jobb er å beskytte borgernes hjem, ikke å la dem rives ned.

(Smestad, 2017-04-17)

#113

Som beboer - og Oslo guide - er dette unike småhus området med sin egenartete arkitektur, meget viktig for meg

(0376 Oslo, 2017-04-24)

#115

Bevaring av Smestad er av stor kulturhistorisk betydning for byen vår og for våre etterkommere

(Smestad, 2017-04-25)

#118

Smestad er et unikt område med viktige kulturhistoriske minner og noen store fine hager og trær som må bevares.

(Oslo, 2017-04-26)

#119

Jeg vil at Smestad-området bevarer sin verneverdig bebyggelse.

(Oslo, 2017-04-26)

#125

Liv Cardona

(Smestad, 2017-04-29)

#126

Mer trafikk, luftforurensing, har små barn. Ønsker å bo i et rolig område.

(Oslo, 2017-04-29)

#128

Det er meningsløst å rasere områder med mye grønt. I et overbefolket land som Nederland verner man villastrøk, for å beholde grønne områder og strøksmangfold.
I stedenfor utvikler man svært gode transportforhold - deriblant for syklister- både i byen og mellom by og omliggende mindre byer/bygder. Slik kveler og ødelegger man ikke en eksisterende by.
Det virker historieløst og kulturløst å 'løse' behov for boliger ved å skape trange forhold uten lekeplasser, med en enorm økning av antall biler per tomt. Trafikk på smale veier uten fortau vil kvele områdene.
En viss forretning rett rundt Tbanestasjoner er greit - ref Holmenveien. Men ikke rekke etter rekke innover i strøk der det er hus og hager.
Dessuten: på Vinderen ser man at fordelene med ekstrem fortetning går til selgere og utbyggere (maksimal profitt) - og så er det kun virkelig rike mennesker som har råd til å flytte inn i veldige dyre boliger. Dette kommer absolutt ikke vanlige mennesker til gode.
Hvor blir det av små boliger til unge enslige, før de etablerer seg? ( igjen: se til Nederland, med f eks 'home in a box' - systemet bl a i Amersfoort, for studenter og unge enslige, en periode i livet).
Hvor blir det av familieboliger unge småbarnsfamilier faktisk har råd til?
Det er ikke disse boliger som presses ned mellom (eller i stedet for) gamle boliger med hage.
Siste punkt: behovet for boliger går ned. Hvor er de siste, skarpe analysene?
Her virker det som om politikere sitter med kart og linjal (slik europeiske stormakter brukte for å dele opp kolonier i Afrika). Et eksempel: Oslos vakreste tre, en vernet, majestetisk og eldgammel eik, står akkurat der det skal oppføres blokker. Har man sett hvor man trekker linjene..?
Og hvorfor dype 'lommer' av blokker innover i hus-strøket?
Det er mange spørsmål som må besvares. Det skylder byrådet sine borgere - også de som bor i hus eller tomannsbolig.

(Oslo, 2017-04-30)

#129

Smestad er ikke egnet for en slik fortetting som foreslåes.

(Oslo, 2017-04-30)

#130

Jeg signerer for jeg ønsker å bevare småhusplanen slik at Smestad i fremtiden også blir et godt sted å bo for barnefamilier.

(Smestad , 2017-04-30)

#136

Jeg ønsker å verne om og bevare småhusbegyggelsen i mitt nærområde og syntes planene til Byrådet er meget korttenkt av politikerene

(Oslo, 2017-05-02)

#144

Jeg synes det er helt vanvittig at etablerte flotte boområder skal ødelegges på denne måten! Helt imot innbyggernes ønsker!! Hva er det som får byrådet til å tro de kan gjøre slike inngripen i vanlige folks liv?? Dette er helt ødelggende for Oslos miljø og historie. Og det virker som hele prosessen styres av utbyggerene. Lurer virkelig på hvordan vi ser tilbake på denne sinnsyke prosessen om hundre år.

(Oslo, 2017-05-02)

#150

Jeg signerer fordi det må tas vare på Oslo og det må forhimdres at alt fortettes. Noe man kommer til å angre på når det er for sent.

(Oslo, 2017-05-02)

#153

Jeg bor i Guldbergs vei og syns det er viktig at utbyggingen skjer på en måte som tar vare på Smestad området med småhusbebyggelse o.l , samtidig som fornyelse og utvikling av området ikke tar bort det som kjennetegner Smestad/Borgen.

(0375, 2017-05-02)

#163

Fortettingen som foregår i Oslo er ute av demokratiets kontroll og overlatt til utbyggernes økonomiske interesser

(Oslo, 2017-05-03)

#171

Det er ELENDIG politikk å ødelegge gode og trygge bomiljøer, som Smestad er, i stedet for å dyrke dem og heller sørge for at flere områder blir nettopp det: gode og trygge bomiljøer for alle aldre! Trafikkbelastningen i Smestadkrysset er imidlertid enorm og MÅ gjøres noe med snarest mulig!

(Oslo, 2017-05-03)

#177

Oslo må bli en by for innbyggere - ikke utbyggere som nå

(Oslo, 2017-05-03)

#178

Jeg er enig med alt i oppropet

(Oslo, 2017-05-03)

#182

Man skal ikke ødelegge etablerte velfungerende strøk

(Bergen, 2017-05-03)

#186

Det må bremses...tenkes to ganger.. tenkes i nye baner...för man ödelegger miljöer

(Lund, 2017-05-03)

#188

Jeg er motstander av at vi trenger å bygge i småhusområder. Det er massevis av tomter ledige i andre deler av byen. Dette er bare å gi profitt til utbyggere og gir ingenting til byen.

(OSLO, 2017-05-03)

#189

Jeg signerer fordi Oslo ødelegges av skjemmende arkitektur. Det mangler en helhetlig plan rundt boligbygging i Oslo. Boligbygging er preget av kortsiktig tenkning. Vi er prisgitt utbyggere. Det bygges potensiell slum: stygt, høyt, tett og planløs. Bevar Smestad, bevar Oslo. Ta vare på det særegne og vakre ved byen slik at den blir gos å bo i. Jobb for mindre befolkningsvekst og bedre killektivforbindelser til omliggende byer. Ikke ødelegg mer....

(Oslo, 2017-05-03)

#190

Bør vel helst bebygge ledige arealer før man river velfungerende boligstrøk. Og slike forslag bør komme nedenfra og opp - ikke motsatt som et diktat fra byregjeringen.

(Oslo, 2017-05-03)

#191

Byrådet ødelegger Oslo

(Oslo, 2017-05-04)

#194

Uenig i en destruktiv og kompetanseløs planleggingsprosess

(Guldbergs vei 33B, 0375 Oslo, 2017-05-04)

#196

Vi må bevare det som gjør Oslo så unik og opprettholde trivsel. Det er mange måter å løse innflytting til Oslo på. 12 etg blokker i et villastrøk er ikke veien å gå!

(Oslo, 2017-05-04)