Vi ber om at Bystyret, Byutviklingsutvalget, EBY og PBE bidrar til at kravet om jernbanebroen fra Ensjø til Kampen Park over Gjøvikbanen frafaller. Saksnummer 202202903, 200307450 og 24/11450 (EBY)

Kommentarer

#2

Dette må stoppes. Man kan ikke rasere eksiterende bomilijøer ved etablering av nye, innskutte prosjekter.

Kjell Aasheim (Oslo, 2025-02-05)

#3

Vi ønsker ikke mer inngripen i det lille grøntarealet vi har på Kampen, der barna våre har et stort behov for boltreplass. En bro gir både fysisk inngripen i et rolig område for fotball og lek, samt skaper stor forstyrrelse hvis man legger opp til at hele Ensjøs befolkning skal bruke broen som overgang til Kampen. Vi har allerede to overganger som ligger svært nær som bør kunne dekke dette behovet.

Trine Otte Bak Nielsen (0655, 2025-02-05)

#17

Jeg er mot brua!

Torgeir Stegane (Kampen, 2025-02-05)

#18

Jeg har bodd i Sons gate lå i 30 år. Det er ikke behov goren gangbro her pga det er allerede 2 nyopprustede togunderganger med 3-400 meter mellomrom med ny ganvei mellom dem.
En gangbro over Gjøvikbanen med strømførende linjer blir dessuten mye høyere enn skissene pga spesielle forskrifter må følges.
En gangbro gjør at man må:
Ta deler av leke- og sportsbanen.
Ta deler av Sonsgate som vil forhindre brann-, ambulanse og syketransportbiler.
Fjerne store flotte trær permanent. Ødelegge utsikten for de som bor der.
Det er bedre å oppgradere det farlige krysset: Bøgata - Ensjøveien. Gjerne med bro videre over Ørenveien til Tøyenparken/Tøyen. Det er en naturlig vei videre mot sentrum.
En gangbo til Sons gate vil ikke lede til noen naturlig videre vei mot sentrum.

Kristin Brandal (Sons gate 23, 2025-02-05)

#21

Dette er i nabolaget, og det er ønskelig at det ikke gjøres inngrep på området mot kunstgressbanen. Det er nok av muligheter til å gå rundt. Det er allerede tre over-/underganger/veier fra Ensjø til Kampen/Jordal.

Bjørn Tore Kristiansen (Oslo, 2025-02-05)

#25

Min søster blir direkte berørt da hun bor i området. Synes argumentene er gode og gjennomtenkte. Dette bør kunne løses på andre måter.

Thale Fonkalsrud (Ås, 2025-02-05)

#28

Bru over Gjøvikbanen er unødvendig og spiser av arealet i Kampen park.

Vidar Johansen (Oslo, 2025-02-05)

#30

Jeg har en datter og et barnebarn som bor helt inntil parken og den lille banen. Dette friområdet er til stor glede for dem.

Per Erik Fonkalsrud (Lillehammer, 2025-02-05)

#35

Bor i nabolaget, og håper våre stemmer blir hørt.

Hanna Hvattum (Kampen, Oslo, 2025-02-05)

#36

Overgang er verken nødvendig eller ønskelig. Det finnes allerede flere under- og overganger i umiddelbar nærhet, så hvorfor bygge enda en? Den vil bare føre til masse fotgjengertrafikk rett gjennom et rolig boligstrøk, noe som vil forringe bomiljøet for oss som bor her. I tillegg må flere trær kuttes, og enda verre må en fotballbane for barna også rives.
…Og hva er egentlig poenget med broen når den ikke leder til noen trygg vei videre til sentrum? Dette virker som en dårlig gjennomtenkt løsning som bare skaper flere problemer enn den løser.

Tor Oscar Lundberg (Oslo, 2025-02-05)

#42

Broen er totalt unødvendig, og ikke minst usosial – altså ekskluderende.
Det finnes totalt tre gjennomganger under Gjøvikbanen mellom Ensjø og Kampen/Jordal - med kort avstand i mellom. Og ikke minst er DE ALLE universelt utformete, og dermed tilgjengelige for ALLE trafikanter.

Matti Lucie Arentz (Oslo, 2025-02-05)

#46

En bro over gjøvikbanen til kampen siden ødelegger nærområdet til oss som bor her. Fotballbanen og kampen gjenbruksstasjon er høyt satt pris på for oss i nærmiljøet. Det gjør noe med opplevelsen av området med ro og rekreasjon, det hadde vært et stort tap for oss i små leiligheter som trekker ut fôr grøntområdet.

Diana Hansen (Oslo, 2025-02-05)

#50

Vi vil ikke ha bro!

Karoline Sommerstad (Oslo, 2025-02-05)

#69

Ønsker ikke bro over jernbanen

Inger Johanne Nielsen (kampen, 2025-02-06)

#70

Verken NRK eller nabolaget ønsker å ødelegge parken og nabolaget med en slik bro. PBE må ta til vettet!

Joar Rasmussen (Kampen, 2025-02-06)

#74

Jeg mener at en bro over Gjøvikbanen som lander i Kampen park/på Kampen, vil bidra sterkt til å ødelegge dette unike området, som står på Byantikvarens gule liste.

Joanna Maria Michalowska (0655, 2025-02-06)

#76

Det finnes allerede under- og overganger over banen i umiddelbar nærhet. Det er ikke behov for nye overganger. Verdien av Kampen park og de stille områdene rundt ligger nettopp i at de utgjør en skjermet enklave og de vil miste sin særegenhet når det blir en trafikkert gjennomgangsåre.

Karolina Dworzecka (Oslo, 2025-02-06)

#81

Tenker at det er helt unødvendig og et inngrep i vår ille del av byen.

Benedicte Rognøy (Oslo, 2025-02-06)

#82

Jeg ser ikke poenget med en stor bro som kun ender opp i en allerede overbefolket park. Det går ikke vei videre til Tøyen fra Kampen park, bare en bratt trapp som er glatt og farlig om vinteren. En bro vil også ødelegge for lekeparken og ballbanen, og gjøre det utrygt for både barn og voksne. Dessuten vil en bro forringe levevilkårene for alle naboene som bor i Sonsgate, samt at brannvesenet ikke kommer til der ved en utrykning. Jeg mener bestemt at det er mye bedre å utbedre krysset der Bøgata møter Ensjøveien og Økernveien, ved enden av Kampen park, og gjøre det mye mer trygt for alle å komme inn i Kampen Park fra den kanten. Jeg forstår faktisk ikke med mine beste evner hvorfor ikke dette er løsningen, fremfor en bro bare veldig kort vei unna.

Brynhild Ose (Trysilgata Kampen, 2025-02-06)

#83

Jeg syns denne broen er en veldig dårlig ide! Den er unødvendig og dyr!

Inka Sand (Oslo, 2025-02-06)

#90

Det ikke er ønskelig med bro!

Kjersti Skavhaug (Fjellhamar, 2025-02-07)

#94

Jeg bor i nærområdet

Grete Tofteberg (Oslo, 2025-02-07)

#97

Broen er helt unødvendig og tjener ingen fornuftig hensikt, PBE har heller ikke kommet opp med et eneste reelt argument hvorfor den må bygges, men gjentar at den er så viktig, uten å kunne begrunne det. Derimot vil den ha store skadevirkninger for hele øvre Kampen, og fullstendig ødelegge bomiljøet for de som bor innerst i Sons gata. Broen blir mye større og styggere enn skisser som er laget viser, og både Bane NOR og Byantikvaren har gått mot planen om bru her.

Helge Prøsch (Oslo, 2025-02-07)

#100

Jeg er enig i begrunnelsen for protesten.

Hanna Vesterager (Kampen, 2025-02-08)

#104

Dette er galskap, vi trenger ingen gangbro!

Ingeborg Aase Mork-Knutsen (Oslo, 2025-02-09)

#106

Jeg signerer fordi som oppvokst på Kampen, og nå medlem av historielaget følger jeg med på utvikling av området.Gangvei over Gjøvikbanen er ikke ønsket av planlegger. Beboernes behov og ønsker må komme som førsteprioritet. Det er sårbare områder, som har unike kvaliteter og bør ikke belastes mer enn det som naturlig skjer ved at folk søker seg til området via eksisterende veier!
Og innsyn til leilighetene i Sonsgt., og den trafikken som en bro vil medføre, vil senke trivsel og verdi for eiere.

Astrid Sommer Madsen (Elmholt alle 2, 2025-02-09)

#108

Jeg bodde på Kampen som liten gutt, og har mange hyggelige minner fra det området.

Ingar Pangård (Oslo, 2025-02-09)

#112

Bevar området som det er

Nina Guldahl (Oslo, 2025-02-10)

#113

En bro vil være svært inngripende og få store, negative konsekvenser for Nyparken, ballbanen og beboere i nabolaget. Det har ingen reell hensikt å bygge den da det allerede finnes gode forbindelser til Kampen og Kampen park, som alle kan benytte. Det er heller behov for flere friområder, grøntområder og parker i et så tett befolket område, ikke å forringe og redusere de få som finnes!

Mariana Myrebøe (Oslo, 2025-02-10)

#132

Fordi jeg er enig i alle tre punktene ovenfor!

Fordi, vi, menneskene som bor i byen, ikke bare på Kampen, trenger rolige grønne lunger vi kan oppsøke. Her er det fremdeles mulig å unngå å forringe dette bittelille områdets kvaliteter ved å unngå økt trafikk og utbygging💚

For det skal ikke være bare plass til aktivitet og rekreasjon, det bør også være kvalitet på oppholdsrommet.

Vi trenger ikke ytterligere gjennomtrekk ved hjelp av en tredje mulig ferdselsåre gjennom det dyrebare og verneverdige grøntarealet på Kampen.
Et sunt rekreasjonstilbud fremmer helse i mye større grad, enn en ny snarvei med en tidsbesparelse på ett minutt eller to som gjelder dette tilfellet.

Vær så snill, la gamle planer ligge i tilfeller der verden gikk videre og endret behov viser seg.
Vi har IKKE for mange fredfulle grønne lunger. Men vi har mer enn nok av veier innenfor dette arealet.

Tone Margrethe Lærum (Oslo, 2025-02-11)

#133

Jeg er enig i det som står beskrevet! Ingen bro over Gjøvikbanen!

Kenneth Mood (Oslo, 2025-02-11)

#140

Må ikke ødelegge gamle parken den er viktig for både barn og gamle.
Jeg ser heller ikke behovet for en bro

Gro Merete Larsen (Oslo, 2025-02-11)

#153

Jeg setter pris på lekeplassern, den nydelige lille parken, og en overgang vil forringe hele området.
Det er ikke langt å gå rundt, så helt unødvendig!

Wemche Fossum (Kampen Oslo, 2025-02-12)

#158

Vi trenger friarealene mer enn en bro. Gjør heller området rundt jernbaneundergangen mer menneskelig.

Randi Havnen (Kampen, 2025-02-12)

#160

Støtter argumentene i oppropet

Ellen Lühr (Oslo, 2025-02-13)

#163

Fordi vi ikke trenger en gangbro. Gå rundt folkens!

Kerstin Ketterer (Oslo, 2025-02-13)

#174

Jeg liker ikke at de tar området på ballplassen. Og, jeg synes synd på de som får den rett utenfor balkongen sin. I tillegg er den utformet slik at ikke barnevogner, rullestolbrukere etc. kan bruke den.

Wenche Willumsen (Oslo, 2025-02-14)

#175

Redd for økt trafikk på Kampen.

Fredrik Grøndahl (Oslo, 2025-02-14)

#177

Bevaring av bomiljø, vern av område

Elisabeth Swensen (Telemarksvingen 6, 2025-02-14)

#178

Jeg er imot forslaget om bro over jernbanen. Jeg mener det vil ødelegge for den lille Kampenparken som er i området.

Susanne Svendsen (Oslo, 2025-02-14)

#185

Jeg støtter oppropet

Nikolas Weise (Oslo, 2025-02-14)

#190

Jeg signerer fordi barna våre løper trygt, fritt og nakne i plaskedammen i Kampen park – et lite, usjenert paradis midt i byen. For oss som bor her, er denne dammen og fotballbanen ikke bare rekreasjon, men en forlengelse av hjemmet vårt. Nå vil NRK rasere dette sjeldne friluftsområdet – et historisk anlegg fra 1930-tallet, bygget på idealet om folkeparker for dem som bor tett.

I en bydel som allerede mangler grønne møteplasser for barn og ungdom, er dette et usosialt og udemokratisk inngrep som favoriserer de pengesterke, mens vanlige folk taper. Hvis man virkelig vil skape en grønn forbindelse, bør fokuset være på den allerede eksisterende, men trafikkfarlige undergangen mellom Hasle og Tøyenparken. En gangbro vil ikke hjelpe dem som triller barnevogn eller rullestol – og jeg har selv opplevd farlige situasjoner i undergangen på grunn av ekstremt dårlig sikt i krysset.

Kampen park må bevares – for fellesskapet, historien og for framtidens generasjoner."

Ane Øverli (Bøgata 29, 2025-02-14)