Rettferdig behandling av konvertitter

Tenk deg at du sitter uskyldig dømt i fengsel. Du er ikke i ditt eget land. Du har lært litt av språket men ikke så mye. Nå er du dømt - dømt til døden. Dømt for noe du ikke har gjort. Du er uskyldig. Din historie er sann men myndighetene tror deg ikke. Snart skal det skje, det utenkelige. Du skal utleveres til mobben og tas. Steines, drepes. Du har en siste sjanse. En eneste siste anke før det skjer. Du MÅ få frem din sak. Du har funnet vitner, vitner som kan bevise at du er uskuldig. Som kan renvaske deg og vise at du er uskyldig dømt og at du har snakket sant. Så er det bare å vente.. og vente. Endelig skal saken avgjøres. Dommeren har bestemt seg, MEN du får ikke være til stede for å forklare deg. Du får ikke engang føre dine vitner! Anken avvist! Ingen sjanser igjen - Du blir dømt, ført bort og må møte din skjebne..

Du tenker vel - for en syk verden, for en syk rettstat det ville vært. Det er vel slik det er i Kongo eller Kina eller korrupte land der styresmaktene gjør akkurat slik de vil og folk ikke har noe de skal ha sagt. Vet du hvor dette skjer? Jeg skal si deg det - i vårt eget kjære Norge.

Saken dreier seg om asylsøkere som i løpet av den tiden de er i Norge tar et oppgjør med sin tidligere religion og blir kristne. De lar seg døpe og blir konvertitter. Ofte har de vært gjennom vanskelige tider både i eget land og her hos oss i Norge. Kriser fører mennesker nærmere Gud og seg selv og på leting etter en dypere mening med det hele. Slikt gjør et menneske åpen for det guddommelige og noen kommer til tro. De asylsøkerne som kommer fra land der konvertering bort fra Islam og over til en annen religion medfører straff, ofte dødsstraff kan da ikke returneres til sitt tidligere hjemland. Spørsmålet er bare: Konverterte vedkommende asylsøker fordi han kom til tro på vår kristne Gud eller konverterte han fordi han så sitt snitt til å få seg en grunn til å bli i landet vårt?

Dessverre var det en del konvertitter for mange år siden som så sitt snitt til akkurat dette. De fikk opphold på grunn av konvertering men kort tid etter var de tilbake i moskeen med rykende ferskt statsborgerskap. Det er ikke morro å bli lurt og dermed strammet UNE kraftig inn. Dette har dessverre ødelagt for fryktelig mange reelle konvertitter og har resultert i mange tvangsutsendelser og triste skjebner. Saken er klar - viser du deg som en falsk konvertitt - uten reell tro faller grunnlaget for at du fikk bli bort og du skal sendes dit du kom fra med første fly!

Det er likevel altså UNE som har ansvaret for å vurdere hvem som har et reelt beskyttelsesbehov og hvem som ikke har det. Det er UNE som skal undersøke sakene og skille klinten fra hveten. Det er menneskers skjebne som står på spill. Mennesker som risikerer fengsel, tortur og død dersom de er relle konvertitter og blir sendt tilbake til land som ikke tåler slike. Altså står liv på spill og UNE avgjør hvem som får bli og hvem som må reise.

Hvordan gjør de dette? I andre saker der liv står på spill får en altså fremme sin sak. Ved selv å stille opp eller å stille sammen med advokat i retten for å belyse alle fakta om saken. I tillegg får begge parter føre vitner.

I tillegg skaffer retten en spesialist, en fagmann fordi de selv ikke innehar kompetansen til å vurdere.

Hva må så UNE gjøre da? Jo - sekretariatet ser på den skriftlige henvendelsen fra konvertitten. Dersom sekretariatet mener at det overhodet ikke er tvil om at saken ender med avslag innstiller de på dette og nemdleder i UNE tar alene beslutningen. Uten å innkalle en spesialist (teolog, prest, noen som kjenner til kristen tro), snakke med vedkommende, uten å snakke med sannhetsvitner som også har skrevet sine vitneprov. Disse vitnene ansees nemlig som inhabile. Inhabile fordi de kjenner asylsøkeren, dermed kan de ikke brukes som vitner. Er det mulig? Selvfølgelig kjenner de asylsøkeren - det er jo hele poenget. De kjenner han eller henne - ikke UNE, som ikke en gang tar seg bryet med å snakke med vedkommende. Dette er prosessen som Norge i dag forsvarer og legger sin stolthet i.

Dette er praksisen som løftes frem som rettferdig og grundig i rettsstaten Norge som vi alle er så stolte av. MEN - DETTE FINNER VI OSS IKKE LENGER I! Det er et minstemål av rettferdighet og rettsprosess å få møte de som avgjør ens skjebne og å kunne få føre vitner for sin troverdighet. Vi forlanger en endret praksis der konvertitter har krav på å få møte en full nemd! Vi forlanger at han eller henne skal få ta med seg vitner for sin sak! Vi forlanger at saken vurderes av noen med kjennskap til den kristne tro!

Vi – menig mann i Norge, vil ikke lenger sitte stille å se på at våre trosfeller sendes til død og fengsel - vi finner oss rett og slett ikke i det. Vi forlanger at de blir hørt - NÅ!

Signer aksjonen og forlang rettferdighet for konvertitter du også!