Regelverket må bli mer rettferdig for oss med dyskalkuli

Underskriftskampanje

Det er på tide at regelverket for oss med dyskalkuli bli mer humant og rettferdig. Denne underskriftskampanjen vil fremme forslag om å endre enten regelverk for videregående eller opptaksregelverket til universiteter og høyskoler.

Skriv under hvis du er enig og vil støtte oss!

Informasjon om slik det er nå:
Dyskalkuli har du hele livet. Det er en nevrobiologisk diagnose. Det er ikke noe som «kan fikses». Dysleksi får tilrettelegging gjennom dysleksiprogrammer i skrivefag og fritak for karakter i sidemål og fremmedspråk. Dyskalkuli får mulighet til utvidet tid på eksamen og opplesning av oppgaver, men ellers lite annet. Vi er heller ikke en gruppe som det blir lagt til rette for i opptaksregelverket. For eksempel kan vi søke dispensasjon, men bare frem til vi er 24 og bare i ordinær kvote. Det gjør det utfordrende for oss å få opptak til studier.

For å illustrere nærmede om problemet vi opplever, her et et lite Tankeeksperiment

Prøv å forklare for noen hvordan de skal knytte skolissene sine, og du får kun lov til å bruke spårket, du får ikke lov til å vise hvordan det gjøres.

sånn er det å ha dyskalkuli. Det som er abstrakt matte blir nesten umulig å forstå fordi hjernen ikke vil koble rett.

Se link til innlegg jeg skrev i Dagbladet for mer informasjon:

Jeg vil:

ENTEN
Endre regelverket i videregående skole slik at det er mulig å få ført deltatt eller få fritak i karakter fra matematikkfaget for oss med påvist dyskalkuli. Og med bedre tilrettelegging hvor vi kan lære den matten vi faktisk har mulighet til å kunne.

At dispensasjonsordningen i opptaksregelverket til høyere utdanning gjelder hele livet, og ikke slutter det året man fyller 24.

At vi kan søke i førstegangsvitnemålskvota med dispensasjon.

At institusjoner som ikke har ordning for folk med dyskalkuli i sine opptaksregelverk for vurdering av realkompetanse endrer dette.