Redd Rollespill ved Ungdommens Hus Elverum!

Hva er rollespill?

Rollespill er spill hvor deltakere spiller fiksjonelle karakterer som de har laget selv. Gjennom disse «rollene» spiller spillerne ut karakterenes motiver, bakgrunner og egenskaper.

Hele Rollespillet tar plass i spillernes og spillederens fantasi. De fleste rollespill (inkludert de vi spiller på huset) tar plass i en fantasiverden som spillederen (personen som organiserer og leder spillet) har laget.

Spilledere har som jobb å styre alt annet enn spillernes karakterer. Spilledere har også jobben med å passe på at spillets regler blir fulgt av deltagerne.

På Ungdommens Hus i Elverum spilles det Dungeons & Dragons og Pathfinder. Begge disse er rollespill med en stor internasjonal brukerbase.

Fordelene med rollespill er mange. Det er sosialt og det styrker blant annet språkferdigheter, regnekunnskaper, fantasi, kreativitet, samarbeid, og problemløsning. Det har også gitt osss en hobby som vi kan ha uten at det kommer i veien for andre hobbyer.

Elverum Kommune har bestemt at klubbarbeidere ikke lenger får lov til å være spilledere, men bare tilrettelegge for rollespill. Kommunen vil at spillere fra rollespillgruppene selv skal være spilledere.

Rollespillgruppene er helt avhengige av å ha erfarne spilledere. Dette er vitalt for at spillets suksess, underholdningsgrad, og evne til å appellere. Klubbarbeiderne har i mange år fungert som spilledere, hvilket har ført til gode erfaringer for oss "gamle" brukere, samt en voldsom tilstrømning av nye brukere.

Det er ikke mange steder i Norge hvor miljøet for rollespill blant unge er like sterkt som i Elverum, og dersom brukere ved Ungdommens Hus i Elverum ikke lenger kan ha muligheten til å spille med gode, og erfarne spilledere, har vi intet annet valg enn å se etter andre muligheter.

Gang på gang rammer nedskjæringer i kommunen oss unge, og gang på gang gjøres det samme regnestykket. Ungdommens Hus er en fasilitet som holder ungdom av gata, og en fasilitet som sammenlignet med eventuelle rehabiliteringskostnader for nevnt ungdom er relativt lønnsom. Ungdommens Hus har en god tilstrømning av ungdom, men skulle nedskjæringer skje i rollespillgruppene er jeg nok redd brukertallet vil halveres.

Derfor ber jeg på mine knær om at så mange som mulig signerer på denne kampanjen for å la ansatte på Ungdommens Hus fortsette med dette tilbudet.