Offisiell klage mot USN

Er du en av de som valgte USN pga Aarhusmuligheten, eller en av de som mener USN-studenter skal få sikret den utdannelsen de ble lovet? Da er det viktig at du underskriver her!

Samtlige ved USN ble ved studiestart lovet plass ved Aarhus for å sikre en fullverdig master og juristutdannelse. Flere ganger har det vært besøk fra Århus der de har skrytt av ordningen i håp om å få folk til å søke. Kravet var at man søkte, og anbefalingen var et snitt på C. Utover dette hadde alle en krav på plass.

Slik lyder mailen som ble sendt fra ledelsen i USN, 3/1:

Aarhus opplever, som vi antok, at svært mange norske studenter med bachelor i jussøker seg inn på deres kandidatutdannelse. De har derfor nå informert oss om at de fra og med 2020 kommer til å innføre adgangsbegrensning på deres kandidatutdannelse. Det betyr at det ikke lenger er tilstrekkelig å ha bestått bachelorgraden, men at man må konkurrere seg inn på de ledige plassene. Dere vil da konkurrere om plassene på lik linje med andre studenter med bachelorgrad i jus. Ved opptaket legges bachelorkarakterene til grunn. Hvor mange plasser det vil være vet vi per nå ikke, og det er derfor ikke mulig å si noe om hvilket karaktersnitt man må ha for å få opptak på kandidatutdannelsen. Karakterkravet vil også kunne variere noe fra år til år, slik som for andre studier man må konkurrere om plassene for å komme inn på. Med andre ord: det er bare å stå på! :)

Som dere ser virker mailen harmløs, og bagatelliserer en veldig alvorlig situasjon. Realiteten er den at et snitt i Aarhus vil kanskje ligge på et snitt mellom B og A. Et snitt som fåtallet har etter 3 år, og som vil være urimelig å kreve av samtlige. I tillegg konkurreres det mot dansker. De som alt er tatt opp på en bachelor i juss ved Aarhus har også rettskrav på plass. Det gjør over 50% i USN garantert ikke har sjans til å komme inn i Århus og sitter igjen med en verdiløs grad etter ''bacheloren'' Dermed er det ikke bare å stå på. Dette er også studenter som får vanskelige muligheter til å fortsette i Norge pga lånekassens ordninger, universitetenes egne ordninger (fag, karantetid/permisjon, mm) Dermed er det ikke bare enkelt å ta opp VGS-fag.

Sammen kan vi kanskje få igjennom den avtalen som vi ble lovet, et sikkert studium som sikrer veien til en mastergrad i rettsvitenskap. Vi håper så mange som mulig underskriver dette oppropet. Slik urettferd kan man ikke stå å se på, noe må bli gjort slik at vi får det studiet vi ble lovet av USN.

Ytringsfrihet gjelder, men hold kommentarene saklige.

Herman Danielsen (1 klassing USN)

Madelén Skare Olsen (Nestleder - nyvalgt leder bachelorutvalget Juristforbundet. 2 klassing USN)

Fyll inn skjemaet under for å signere på denne underskriftskampanjen, som er opprettet av Herman Vestrum. Forfatteren av underskriftskampanjen vil se all informasjon du oppgir i dette skjemaet.