Nei til store bofellesskap og boform for funksjonshemmede i Vestvågøy kommune

Om du ikke har erfaring som bruker eller fra tjenesten kan du mene noe om problematikken. En dag kan det være din eller noen du er glad i sin fremtid. Du kan mene noe om hvordan din kommune skal forme ut sine tjenester. Jeg vet at i disse dager er dette et meget dagsaktuelt tema om hvordan kommunen vår skal forme boenhetene for funksjonshemmede.

Takk for din deltagelse :)

NEI til store bofellesskap som huser MER enn 5 personer!

Hvorfor? Fordi forskning viser at store bofellesskap:

• Fører til ensomhet
  • Stigmatiserende
  • Dårligere helseoppfølging av den enkelte
  • Flere personer å forholde seg til
  • Store bofellesskap formidler i større grad ytre tegn på avvik enn små.
  • Pårørende ønsker ikke store bofellesskap. Det gjelder også blant pårørende til de som faktisk bor slik.
  • Skaper ikke et bedre fagmiljø
  • Kommunen sparer ikke penger
  • Mindre påvirkning av tjenesten
  •  Små bofellesskap kommer også bedre ut når det gjelder personalsituasjonen og deltakelse i fritidsaktiviteter
  • Dårligere livsvilkår
  • Mer trakkasering
  • Mindre tilpasset omsorg
  • Svekket veiledning
  •  Å samle mange i større enheter vil framprovosere utfordrende atferd og dermed føre til økte kostnader
  • Sammenblanding av ulike diagnoser i større bofellesskap er risikosport som kan føre til utrygt bomiljø.
  • Mindre integrering
  • Mindre selvbestemmelse
  • Samfunnet lager en gruppetekning om hvor funksjonshemmede vil bo
  • Hverdagslivet blir mer sentrert rundt felles aktiviteter sammen med medbeboere, enn muligheten til å velge aktiviteter generelt i samfunnslivet
  • Forholdet mellom bruker og pleier blir dårligere
  • Undergraver tanke om normalisering
  • Gir mindre muligheter for individuelle tjenester

• Tøssebro sier at for en rådmann kan det nok være lettere med ett bygg, én plan og én løsning – framfor flere bygg, flere planer og flere løsninger. Kommunene tror det er billigere med store bofellesskap, mer enn at de vet at det er billigere.
  • Tøssebro mener det virker som om rådmannen i en kommune hører mer på rådmannen i en annen kommune, enn på dokumentert fakta gjennom internasjonal forskning.

Undertegnede kan gjenkjenne mange av argumentene gjennom egen erfaring (se mitt tidligere avisinnlegg:https://vgsnfk-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/rensol_vgs_nfk_no/EV8-ZlbclYpNhGA2dcNeic4BY4WNdeLq8hg8mB75Pcby9Q?e=gUkfPv i Lofotposten fra 2012).

Argumentene er hentet fra: Samfunnsforskning.no, Tøssebro, Kittelsaa, naku.no