Nei til redusert åpningstid i barnehager/SFO i Malvik kommune

FELLES OPPROP SOM GJELDER ALLE KOMMUNALE BARNEHAGER OG BARNESKOLER I MALVIK KOMMUNE.

DE NYE VEDTEKTENE MED REDUSERTE ÅPNINGSTIDER ER IKKE FORENELIG MED ARBEIDSTID OG FELLES FERIE FOR FAMILER. DETTE ER VI IMOT!

SFO og barnehager er vedtatt stengt 3 uker i juli, samt mellomdager ved påske og jul. http://www.malvik.kommune.no/informasjon-om-stenging-i-sfo-og-barnehager-2014.5423671-167945.html

I løpet av et kalenderår vil de nye åpningstidene medføre at barna må ha fri mer enn 5 uker hvis julaften faller på en torsdag eller fredag! Med 3 uker sommerstengt vil flere familier ikke få muligheten til å feriere sammen. Det er i tillegg 5 planleggingsdager og stengt på mellomdager ved påske og jul. Dette medfører at all ferie er fastlåst. Hva da med de som har barn i skolen som også har høst- og vinterferie.

Kommunen har også kuttet 45 minutter på de daglige åpningstidene i barnehagene i løpet av de to siste årene! Dette er ikke forenlig med at Malvik er en pendlerkommune. Man har ikke mulighet til å rekke det med en vanlig jobb! Mange foreldre henter også både på skole og i barnehage. Hva kan kommunen spare på de 15 minuttene de kutter nå i år? Like mange ansatte må jo være på jobb, renhold skjer daglig og oppvarming må jo stå på.

Bidra med din underskrift og støtt oppropet.

Hvis to prosent av Malviks innbyggere signerer oppropet, kan vi fremme et innbyggerinitiativ, med forslag om å beholde åpningstiden i SFO/barnehage i sommermånedene, mellomdager ved jul og påske, samt beholde de daglige åpningstidene i barnehagene fra kl 0700-1645.

FAU ved kommunale barnehager og barneskoler i Malvik kommune står bak dette oppropet.