NEI til nedleggelse av På Flukt

14.12.2017 ble det offisielt at Røde Kors Ungdoms aktivitet; På Flukt skulle legges på hylla etter mange års drift.

På Flukt er et pedagogisk rollespill hvor deltakerne kan få oppleve hvordan noen flyktninger kan ha det på sin reise til sikkerhet. Målet med aktiviteten er å bekjempe fremmedfrykt og rasisme i Norge.

Tusenvis av norske ungdom har deltatt i aktiviteten, og hundrevis har stilt opp frivillig for å få spillet til å gå rundt. Ungdom fra 16 år og oppover har jobbet lange helger med lite søvn, for å kunne formidle vårt budskap. Det er hundrevis av norske ungdom som mener at rasisme og fremmedfrykt er et stort problem i Norge, og de ønsker å bidra til å skape et bedre samfunn.

Aktiviteten hadde oppstart i Norge i 1997, men nå etter 20 år risikerer vi altså nedleggelse.

Rollespillet ble kåret til verdens beste ungdomsaktivitet i Røde Kors, innen arbeid med å fremme mangfold og hindre intoleranse, diskriminering og sosial ekskludering. Prisen ble utdelt 21. november 2007 i Genève på generalforsamlingen til Det internasjonale forbundet av Røde Kors- og Røde Halvmåneforeninger, IFRC.

Aktiviteten er like viktig nå som den var for 20 år siden, da fremmedfrykt og rasisme ennå er vanlig i Norge. Vi mener det er feil å legge ned en aktivitet som er så viktig for det norske samfunnet.

Uvitenhet skaper frykt.

Vi sier NEI til nedleggelse av rollespillet På Flukt!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert på vår side. Uansett, så vil forfatteren av underskriftskampanjen se all informasjon du oppgir i dette skjemaet.

Du vil motta en e-post med en link for å bekrefte din signatur. Vennligst sjekk innboksen din (og søppelpostkassen).