Nei til navnebytte på jernbanen fra NSB til VY (og nei til grågrønne tog)

• Hvis du signerer dette oppropet, signerer du mot regjeringen nyeste vedtak om å endre navn på landets statlige jernbane fra NSB til Vy. I tllegg signerer du mot utseendemessig forandring i tog- og personellet fasade og drakter. Dette er viktig fordi:
  • a) Endringen er dyr (280 millioner) og unødvendig. Pengene burde brukes til å forbedre tjenesten, heller enn et navne- og fasadeskifte de fleste ikke ønsker seg. Nylig statistikk viser at mange strekninger opplever store forsinkelser og utbredt problemer med teknikken; på noen strekninger er  opptil 1/3 avganger betydelig forsinket. Uavhengig av nødvendighet er et dyrt navnebytte feil prioritering av ressurser pr. idag (og i morgen)
  • b) Navnet NSB har lange tradisjoner i det norske samfunn, er en verdifull del av den norske kulturarven. I tillegg er det en merkevare som alle kjenner til, og som mange identifisere seg med. Dette har tatt over 100 år å bygge opp, og er ikke gammeldags - det er ikke utdatert - det er verdifullt
  • c) Det nye navnet "Vy" er lite beskrivende for tjenesten. I tillegg er det opprinnelig et fransk ord (!). Er ikke det norske spåk bra nok for Norge lenger?
  • d) (Subjektiv mening) - Det nye tog- og unifordesignet til Vy er stygge som juling (lysegrønt og grått med en svær modernistisk (kald) logo på fremsiden. I kontrast er dagens NSB-tog vakre og balanserte. Er Vy-grønt og grått virkelig å foretrekke fremfor den flotte rødfargen vi har i dag?

Matias Robberstad Vangen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godkjenner jeg at Matias Robberstad Vangen kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.