Nei til Glommakrysning alternativ E

Riksvei 22, sentrert i Skedsmo og Fet Kommune i Akershus fylke, har hatt et stort behov for
oppgradering i lang tid. Antall bilister øker og køutfordringer i rushtiden er ikke til å
unngå. Statens vegvesen har iverksatt tiltak og driver blant annet i perioden 2013-2015 utviding
til 4-feltsvei strekningen Lillestrøm-Fetsund. I sammenheng med utviding av rv. 22 er det gjort
en mulighetsstudie av ny Glommakryssning av rv. 22 i Fetsund i Fet Kommune.

I mulighetsstudien som er utført av Statens vegvesen, er det presentert 17 kryssingsalternativer.

Det pågår nå en silingsprosess av en prosjektgruppe som skal presentere 3-5 alternativer i
november 2014.

Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre i Fet kommune har tatt stilling til ny Glommakryssning. Flertallet ønsker at alternativ E2 skal bli valgt. Det vil si en tunnel gjennom Garderåsen med utløp i Faldalen. Alternativ E2 vil deretter beslaglegge dyrket mark både på øst- og vestsiden av Glomma.

Fra tunnelåpningen vil veien gå over Faldalsveien på en oppfylling som fortsetter tvers over Holsevja, som da vil bli delt i to. Oppfyllingen er beregnet til å bli i overkant av 11,5 m høy. Det blir omtrent like høyt som en fire etasjes boligblokk. Oppfyllingen fortsetter over dyrka mark mot Glomma. På- og avkjøringer vil gå på begge sider av firefeltsveien over et helt jordbruksområde for å komme opp i høyde med den nye veien. Videre over utløpet av Holsevja og igjen over et jorde før det tilknyttes Faldalsveien med en rundkjøring ved barnehagen i Fetsund sentrum, HVPU-hjem og boliger som nærmeste naboer. Veien er deretter planlagt å fortsette gjennom boligområder med stor befolkningskonsentrasjon og med boligblokker på begge sider av veien til butikksentrene og jernbane.

På østsiden av Glomma vil alternativ E gå over jernbanen ved Svingen stasjon og beslaglegge enda mer dyrket mark med på- og avkjøringer før man kommer til Kringenkrysset. Det er planlagt samme type store oppfyllinger på denne siden av Glomma.

Alternativ E2 er et av de mest kostbare alternativene, med over en milliard mer i kostnader enn rimeligste alternativ A. Det er bevilget 350 mill. til Glommakryssingsprosjektet, der resterende beløp skal dekkes av bompengeavgifter av pendlere fra blant annet Fet, Aurskog-Høland, Sørum og Trøgstad. Da det er snakk om milliarder, blir det en kostbar og langsiktig bompassering som vil belaste lokalbefolkningen og pendlere i stor grad.

Støtt oss i kampen mot alternativ E, ny Glommakrysning av RV 22.

Fetsund Velforening