Nei til gigantskoler i Ås

Til kommunestyret i Ås

Fra foreldreaksjonen Nei til gigantskoler i Ås

Ad sak 7/16 Norm for ute- og oppholdsareal ved skolene i Ås kommune

Vi viser til rådmannens innstilling om veiledende minstenorm på ute- og oppholdsareal (elevenes bruksareal) på 15 m2 per elev for skolene i Ås.

Helsedirektoratets anbefalinger er 50 m2. Vi ønsker å presisere at fastsetting av normtall for skolen vil berøre samtlige barn som vokser opp i Ås og alle ansatte ved skolene. Denne foreldreaksjonen består derfor av foreldre fra hele Ås. Vi ber om at Helsedirektoratets anbefalinger følges og at saken utsettes.

Vi fraråder sterkt å vedta minstenormen uten grundigere utredninger. Ås er en bygd i vekst med historie og kultur som skal forvaltes. Å vedta en minstenorm som strider imot Helsedirektoratets anbefalinger vitner om brannslokking av mangelfull skolepolitikk over mange år. Å vedta at det ikke skal bygges skole på Dyster Eldor var korttenkt. Å legge til rette for gigantskoler på Åsgård, Rustad og Solberg er ikke forenlig med åpne landskap og god helse for store og små.

Utdanningsdirektoratet anbefaler skoler med maks 450 elever. I dag har kun 5 % av landets skoler over 500 elever. Store skoler defineres som skoler med mer enn 300 elever. Hvorfor skal bygda Ås legge til rette for tre gigantskoler med over 800 elever og med inntil 70 % mindre uteareal per elev enn det Helsedirektoratet anbefaler?

Folkehelseinstituttets rapport «Bedre føre var» viser at det å oppleve skole­miljøet som belastende eller stressende er blant de mest alvorlige risiko­faktorene for ungdoms psykiske helse. Det er klare sammenhenger mellom psykiske og kroppslige plager, lite sosial støtte, mobbing og en opplevelse av å mislykkes i forhold til de voksnes og skolens krav. Manglende muligheter til livsutfoldelse og lek, læring, mestring og utvikling vil for en del kunne gi seg uttrykk i atferdsendringer, resignasjon, oppgitthet og økt skolefravær.

Vi ber innstendig om at saken utsettes og at kommunestyret bestiller en skolebruksplan som sendes ut på høring, og at saken utbedres grundig før en veiledende minstenorm på ute- og oppholdsareal vedtas.