Nei til bygging av ballbinge i Hagemannsparken

Dette er en underskriftskampanje mot utbyggingen av en ballbinge i Hagemannsparken.

Flere lokale krefter i Holmestrand har gått sammen om å ruste opp parken. Dette er et flott initiativ med flere positive tiltak, men det innebærer også en plan om å bruke et stort område i sørenden av parken til å bygge en ballbinge. En ballbinge er en liten fotballbane laget i betong med gjerder rundt.

Universitetslektor i kroppsøving og idrettsfaget, Pål Jåbekk, uttrykte seg tydelig i Jarlsberg Avis: "En park som Hagemannsparken har mange handlingsmuligheter, en ballbinge har få. En ballbinge er ekskluderende for de fleste mesteparten av tiden. En ballbinge er et idrettsanlegg. Et idrettsanlegg med få handlingsmuligheter. Den har noen få spesifikke funksjoner som passer til et lite antall barn/ungdom om gangen. Den styrer barns kroppslige lek og begrenser den, fremfor å utfordre den. Ballbinger hører hjemme på skoler eller idrettsplasser. Å ta av park- og naturområder for å bygge idrettsanlegg er særdeles gammeldags og stikk i strid med all kunnskap fra fagfelt som biologi, psykologi, design og folkehelse."

Da saken ble tatt opp i Utvalg for regulering og kommunalteknikk, 23.03.19, frarådet rådmannen en plassering av ballbinge i Hagemannsparken.

Åpne, stille grønne områder har en bevist helseeffekt både fysisk og psykisk. Hagemannsparken er et av svært få grønne områder nede i byen. La oss verne det.

En ballbinge kan faktisk bygges et annet sted, det kan ikke parken!

Ida Helene Randa Johansen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Ida Helene Randa Johansen fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.