Nei til avvikling av Mo i Rana by

Formannskapet i Rana har innstilt på å flytte alle ungdomskoleelevene ut av byen og til tettstedet Gruben. De har tidligere vedtatt å flytte videregåendeelevene fra sentrum til tettstedet Mjølan utenfor Mo sentrum. AP står i spissen og det er ikke ett levende sentrum som står i sentrum for denne beslutningen, ei heller økonomi. Her snakker vi om rått politisk spill hvor de som er hjemmehørende utenfor byen er med på å ødelegge byen vår. Tirsdag 14 juni skal dette avgjøres i kommunestyret og vi krever at Mo Ungdomskole består hvor det tross alt er investert 200 millioner 2016 kroner og skolen er i veldig god stand. Elevene der er frustrerte først og fremst for de elevene som kommer etter de. Det skal stemmes om å bygge en monsterskole på Gruben og alt vi vet om dette burde i seg selv være nok for ikke å bygge en slik skole.

Mandag 13 juni klokken 17.00 møter vi opp ved Mo Ungdomskole. Vi skal gå i tog ned til Rådhusplassen der det blir opprop.

Sakset fra Rana Blad fredag.

Det kom som et sjokk, sier FAU-leder Stein Ove Johnsen etter at formannskapet vedtok å legge ned Mo ungdomsskole.

Vantro: Dette så vi ikke komme, sier FAU-leder Stein Ove Johnsen om vedtaket i formannskapet i Rana denne uka. Foto: Øyvind Brat

– Det kom som lyn fra klar himmel. Dette så vi ikke komme. Vi hadde jo selvsagt forventet at diskusjonen skulle være om det skulle bli en ungdomsskole slik den står i dag, eller om det skulle bli bygget en ny og felles for Mo og Gruben der Moheia videregående skole er i dag, sier Johnsen.

FAU-lederen har fått svært mange reaksjoner på vedtaket.

– Veldig mange henvendelser er fra foreldre til eksisterende ungdomsskolelever, men også fra andre. Ikke bare fra folk i byen, men fra steder som Båsmoen. Det er tydelig at dette er en sak som engasjerer mange.

FAU ved Mo ungdomsskole reagerer først og fremst på økonomien i vedtaket.

– Det som ligger til grunn for hele debatten om skolestrukturen er jo er at man skal få ned kostnadene. Så gjør man et vedtak som gjør at kostnadene flyr i været.

– 2006 ble det investert i nesten 200 millioner kroner i 2016-verdi. Skolen er i god stand, den fungerer godt og det er god plass. Ved å bygge en relativt liten fløy kunne vi også ha tatt imot også Gruben-elevene.

Dette går på bekostning av Mo som by

Stein Ove Johnsen FAU-leder ved Mo ungdomsskole

Da hadde vi vært i mål med utgifter på mindre enn 100 millioner, sier Johnsen, og tilføyer:

– Vi har ikke noe imot at Gruben får en ny skole. Men ser du på økonomien i det er det mest lønnsomme å beholde skolene.

Et annet perspektiv som opptar FAU på Mo er et levende sentrum.

– Vi har allerede tatt alle videregående-elever ut av sentrum. Nå skal man også ta ungdomsskoleelevene.

– For byen sin del viktig at vi har ungdommene. Det som skjer nå er at vi får en forgubbing av sentrum. For barnefamilier vil det bli mindre attraktivt å bosette seg i byen. Barn og unge utgjør jo selve livsnerven, sier Stein Ove Johnsen.

– Jeg forstår jo at folk på Gruben er glade, men dette går på bekostning av Mo som by.

Han etterlyser også hva som skal skje med planen som er lagt for aktivitet på uteområdet ved ungdomsskolen, som skulle ha gitt et løft til byen.

Nå håper FAU på Mo på et nytt resultat etter kommunestyremøtet.

– Vi håper jo at kommunestyret er mer opptatt av et levende sentrum og av økonomi. Vi har utfordringer i sentrum av Rana som må gjøres noe med. Vi trenger ikke slike tiltak, da går det gal vei.