NAV eller barnehageplass for enslige foreldre?

Fram til 2011 hadde enslige foreldre prioritert plass på søknad til barnehage for sitt/sine barn. Politikerne mente at dette ikke lenger var nødvendig fordi det da var blitt full barnehagedekning. Alle som etter den tid har hatt 1-åringer vet at “full barnehagedekning” har en god del begrensninger. For de som har barn som er født mellom 1. september og 1. juli blir det et gap fra foreldrepermisjonen avsluttes til barnehagestart i august. Barn født høsten 2012 har først rett til barnehageplass i august 2014, dvs når de nærmer seg 2 år.

Det å mangle barnehageplass i nesten 1 år er selvsagt en stor utfordring for alle foreldre. For enslige foreldre er konsekvensen ofte at man må ta ulønna permisjon fra jobben for å ta seg av barnet sitt, og familien må forsørges av NAV. Vel  14000 kr (-skatt) i overgangsstønad, 5000 kr i kontantstøtte og 640 kr i småbarnstillegg betaler NAV pr måned for at de enslige foreldrene må være hjemme.  Ønsker virkelig kommunen at vi skal bli forsørga av NAV framfor å sørge for at vi får barnehageplass så vi kan forsørge familien selv? Våre medborgere setter neppe pris på at deres skattepenger går til å forsørge oss som burde vært i jobb.

En prioritert barnehageplass vil også gjøre det enklere for enslige foreldre å få en barnehageplass der det er mest praktisk for familien. De kommunale barnehagene åpner stort sett 07.30, og for mange er det knapt med tid fra levering i barnehagen og reisevei til jobb, før man er klar til en ny arbeidsdag. Ligger barnehagen litt keitete til i forhold til reisevei til jobben, risikerer man fort å måtte jobbe i redusert stilling fordi man rett og slett ikke rekker jobben i tide. Hvis man må jobbe i redusert stilling kan man også få overgangsstønad fra NAV.

I følge Statistisk Sentralbyrå ble det født 10133 barn i Oslo i 2012. Av disse var det 1310 barn som ble født av enslige mødre. For de fleste av disse eneforsørgerfamiliene er situasjonen antagelig den samme når barna er 1 år og man ønsker barnehageplass. Mange av de 1310 barna har nok allerede fått barnehageplass fordi de er født på “riktig tidspunkt av året, og noen har kommet inn via andre prioriteringer (spesielle behov hos barnet, i familien, eller på søskenprioritet). Eneforsørgere er en mangfoldig gruppe. Alt fra de som ulykkelig har blitt forlatt av en partner, til de mødre som nøye har
planlagt å få barn med donor i utlandet. Uansett hvordan man har blitt alene med omsorgen for barn er det lite ønskelig å bli forsørget av NAV.

Byrådsavdelingen har ingen oversikt over hvor mange enslige foreldre som står i kø. De blir ikke lenger registrert. Barnehagebyråd Anniken Hauglie (H) sier at hun ikke har fått tilbakemeldinger på at dette er noe stort problem. Per i dag har vi derfor ikke sett behov for å gjøre endringer, sier Hauglie. Hun legger imidlertid til at hun ikke har noe «religiøst forhold til regelverket» og er ikke uvillig til å se på saken på nytt hvis det viser seg at dette er et
omfattende problem.
(Aftenposten, osloby, 04.02.2014).

Kanskje er det ikke et omfattende problem, men det er et stort problem for de familiene det gjelder. Det er også et grunnleggende samfunnsproblem at mennesker som er i stand til å jobbe og forsørge familien sin blir fratatt denne muligheten, at våre felles skattepenger brukes på en unødvendig måte. Oslo kommune bør gjeninnføre prioritert plass for enslige foreldre slik at vi kan forsørge familien selv!