Underskriftskampanje for å få morsmelkerstatning (når mor ikke kan amme) dekket av det offentlige

Alle vet at en baby må ha melk, og aller helst morsmelk de første 6 månedene av livet. Men hva om du ikke kan amme pga medisiner eller traume tidligere i livet? Hva om du har for lite melk? Hva om omstendigheten rundt fødselen fører til at ammingen blir vanskelig?

Jeg har ofte fått spørsmålet "ammer du ikke?" og kommentarer som skulle tilsi at jeg selv har valgt å ikke gi barnet mitt den beste næringen han kan få.

For meg ble dessverre fødselen ekstremt traumatisk. Barnet mitt lå 4 uker på nyfødt intensivavdeling, og det var først etter 2 uker at vi kunne begynne med ammingen. Dette gjorde at ammingen ble vanskelig for oss, og vi ble nødt til å gi morsmelkerstatning i tillegg. Da han var 11 uker måtte vi stoppe helt med ammingen.

Første gang jeg skulle handle morsmelkerstatning fikk jeg sjokk. Det koster nemlig nærmere 100 kr for en boks som gir 5,4 liter melk. Nå varierer det hvor mye og ofte en baby spiser, men man må uansett regne med å kjøpe en hel haug bokser fram til barnet er 6 måneder. Dette blir med andre ord fryktelig dyrt, og en økonomisk belastning for mange. Denne belastningen kommer ofte i tillegg til følelsen av nederlag og mislykkethet.

NAV har pr i dag en ordning hvor man kan søke om sosialhjelp til bl.a å få dekket mat. Uforståelig nok regnes ikke morsmelkerstatning som mat og dekkes dermed ikke av denne ordningen.

Dersom barnet ditt har melkeallergi får man dekket utgiftene til melkefri morsmelkerstatning av det offentlige. Dette skulle også bare mangle! Men, det har ført til at jeg har stilt spørsmål ved hvorfor ikke dette også gjelder "vanlig" morsmelkerstatning når mor av ulike årsaker ikke kan amme. Uansett hva årsaken er til at babyen din ikke kan få morsmelk, så må det ha melk for å leve de første månedene.

Derfor ber jeg alle dere mammaer og pappaer, søsken, besteforelder, tanter og onkler, venner og bekjente, om å signere. Bli med på å få til en ordning slik at morsmelkerstatning dekkes av det offentlige de første 6 månedene, men kun når mor ikke kan amme. Det skal nemlig ikke være en økonomisk belastning å gi babyen din den melken det så sårt trenger.