Folkeavstemning om monarkiet

I år er det 112 år siden folkeavstemning om monarkiet i Norge i 1905, det betyr at det ikke er noen gjenlevende personer i Norge som levde da.

Vi hadde rett før dette kommet ut av en over 90 års lang union med Sverige, og tiden var inne for å velge seg en styreform i Norge. Derfor gikk alle menn over 25 år til stemmeurnene og stemte. Utfallet var 79 prosent for og 21 prosent mot.

Forskjellen mellom da og nå er at i 1905 lønte det seg å ha et kongehus når det kom til utenrikspolitikk. Det var viktig å ha en god relasjon med de andre kongedømmene i Europa. Det var bare Sveits og Frankrike som ikke hadde monarki, og dette førte til at mange norske republikanere stemte for et kongehus.

I 2017 saken noe annet, i dag er det 11 monarkier i Europa (12 hvis du teller med Vatikanstaten). Relasjoner til andre land skapes uavhengig av om vi har en konge eller ei. Kongens rolle i Norge burde videreføres til regjeringen.

Kongehuset i Norge har utspilt sin rolle, og har blitt en kostbar gallionsfigur. Den arvelige tittelen "Majestet" er utdatert og burde fjernes. Tiden er inne for en demokratisk folkeavstemning!

Ja til folkeavstemning om monarkiet.