LKAB må ta ansvar NÅ!

lkabpolitikere.jpgenhilsen.jpgstøvlkab.jpgI over 100 år har Lkab i Narvik vært hatet og elsket.

Elsket fordi den gir arbeidskraft og mange mener byen ikke hadde eksistert hvis det ikke var for LKAB.

Hatet pga alt støvet som sprer seg over hele byen.

Vi ønsker ikke Lkab bort fra Narvik, men i 2018 mener jeg vi burde vite bedre og ha krav på å puste inn ren luft.

Vi har i altfor mange år godtatt tingenes tilstand fordi det "alltid" har vært sånn.

Vi føler politikere snur ryggen til og later som om dette ikke er et problem...hvorfor?

Det finnes så mange dyktige mennesker i denne byen som vil løfte Narvik opp og frem ute i den store verden. Vi promoterer oss med nydelige bilder fra fjellene med ønske om å få VM til  byen.

Vi ønsker mer tilflytting og viser byen fra sin beste side for å lokke folk til å bosette seg her.

De fleste er vel for dette og synes det er flott!

Men...hva med oss som bor her og har bodd her hele vårt liv? Når skal det jobbes for at vi skal slippe å leve i dette støvet?

E6 er et stort problem og det er en annen debatt, men Lkab har lagt til rette for betydelig bedre miljø for de som var rammet av støv i Luleå...hvorfor gjøres ikke der her?

Ønsker du at Narvik skal bli en mer trivelig by å leve i, der vi slipper å la voksne og barn puste inn uante mengder støv, ja da er du med på å signere denne underskriftskampanjen om at vi krever at kommunen krever strengere utslippsgrenser samt uavhengig kontrollør av utslippene til Lkab.

Vi opplever "uhell" på "uhell" der enorme mengder med støv blir sluppet nedover oss ukentlig...om ikke daglig. Vi ønsker mere og flere svar på hvor farlig dette er for helsen vår...hvorfor ligger Narvik på Kolstoppen i Norge?

I tillegg så slipper malbåtene ut mengder av eksos både når de ligger og venter på last og når de ligger til kai. På dager uten vind ligger røyken tidvis tykk mellom Narvik og Ankenes der flere båter ligger og venter...hvorfor plasseres disse kolossene midt mellom byen og Ankenes? Vi ønsker at disse båtene legges lengre bort fra bebyggelse!

I tillegg må også støy og vibrasjon gjøres noe med!

Hvis du ønsker å se debatt og bilder ang Lkab og støvproblematikken, gå inn på LKAB må ta ansvar NÅ!

og meld deg inn :)

Tusen takk for at du bidrar!

Sammen står vi sterkere for en renere, triveligere og helsefremmende by!

Lkab må ta ansvar nå!    Kontakt personen bak underskriftskampanjen