#levebarnehagene i Steinkjer Kommune

#Levebarnehagene2.png

Dette er ett opprop for å få hjelp til å redde de private barnehagene våre i Steinkjer Kommune. 2 av 3 barn i Steinkjer Kommune går i privat barnehage, og vi ønsker å beholde nær-barnehagene våre i bygdenes by.

Det ryktes at 5,2 millioner kroner skal være nok til at de private barnehagene overlever lenge nok til at det forhåpentligvis skjer endringer lengre opp i systemet.

Vi ønsker en minimums-sats-regulering av driftstilskuddene til private barnehager, aller helst fra 2021, for at det skal være bærekraftig å drive privat barnehage i Steinkjer Kommune.

"Som alle barnehagefolk helt sikkert har fått med seg, er den økonomiske situasjonen i de private barnehagene i Steinkjer vanskelig, på grunn av svært lave driftstilskudd i vår kommune. Haugtussa barnehage på Sparbu har allerede varslet at de stenger dørene 1. august 2021. Kringla friluftsbarnehage og Granstubben barnehage, har varslet at de er tvunget til å avvikle innen april 2021, dersom det tilskuddssatsene ikke økes i kommunens budsjett for 2021. Flere andre barnehager kommer også til å få problemer. Noen snart, mens andre klarer seg lenger pga. ulik økonomisk soliditet og egenkapitalsituasjon. Fellesnevneren er at det ikke lenger er bærekraftig å drive privat barnehage i Steinkjer."

Tanken på at over 80 barn kanskje må rives bort fra trygge voksne i trygge omgivelser og gode venner for å starte på nytt i nye barnehager - kanskje spredt byen rundt om kort tid river i hjertene våre.

Ved å signere godkjenner jeg at Marthe kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.