Leirsund – mer folk, men uten å miste matjorda!

Det har nå fremkommet at utbyggere er på jakt etter arealer på Leirsund hvor man kan bygge boliger for flere folk, da Leirsund er blitt et mer og mer attraktivt sted å bo de siste årene.

Det er vi glade for, for det er gøy å se Leirsund vokse, bygg gjerne noen boliger og en butikk, men ikke legg boligene midt i Norges beste matjord!

Utbyggere har blinket seg ut eiendommer og arealer som idag er viktige jordbruksarealer.  Disse arealene ønsker vi ikke å bygge ut.  Matjorda trenger vi sårt, samt at disse jordene har vært i Leirsunds historie i mange hundre år.

Leirsund trenger folk, og som sagt kanskje til og med en butikk.  Vi har togstasjon og ser gjerne at flere bruker den, men det er så viktig at vi tar vare på Leirsund som den lille unike flekken dette stedet vårt er. Et sted med historie og et landlig preg.  Kom med hus og veier, men plasser dem der de passer i denne lille grenda vår.  Bygg ut skog og fjell, men ikke matjord som vi nok vil komme til å trenge i fremtiden, samt at jordene er noe av det som gjør Leirsund til en så idyllisk liten plass å bo!

Politikerne er i disse dager i ferd med å revidere kommuneplanen og det er viktig at vi forteller dem hva vi synes er greit og ikke, når de skal legge en plan for Leirsunds arelaer.