La Taraqshah Noorzai bli i Norge!

Taraqshah er en gutt som flyktet fra hjemlandet Afghanistan, da Taliban oppsøkte hans far for å rekruttere Taraqshah til Jihad (hellig krig). Han kom til Norge den 28.10.2015. 15 år og 10 mnd gammel.

Den 16.01.2018 fyller han 18 år. Da har UDI vedtatt at han skal sendes tilbake til hjemlandet. UDI begrunner avslaget på hans søknad om oppholdstillatelse med følgende:

1) Tareqshah har ikke noen særlig tilknytning til Norge

2) Det er trygt for han å bli sendt til Kabul, siden Taliban fra hans hjemsted ikke vil oppsøke han der.

Her tar UDI feil!

1) Taraqshah har siden 27.04.2017 vært ansatt som kokk på anerkjente Taras resturant i Mo I Rana. Arbeidsgiver Elena Firzova er svært fornøyd med hans talenter innenfor mat-faget og hans pliktoppfyllende personlighet, og ønsker å beholde han i sin resturant. Han har fått tilbud om fast jobb dersom han får bli i Norge. Han har også opparbeidet seg en liten vennekrets som han har et nært forhold til.

2) I følge Amnesty international og FN er Kabul den farligste provinsen i Afghanistan.

"FN og andre aktører fraråder sterkt å returnere asylsøkere til Afghanistan. I følge FN har det aldri vært flere sivile som har blitt drept i Afghanistan, og sikkerhetssituasjonen blir stadig værre. FN`s sakkyndige rapporter og andre kilder dokumenterer at konflikten i Afghanistan har blitt værre de siste to årene, og at ingen deler av landet kan betraktes som trygt."

"Norske myndigheter definerer hovedstaden Kabul som et trygt sted for returer. Men sannheten er at dette er den farligste provinsen i Afghanistan. Her blir flest sivile drept og skadet."

(kilde: Amnesty.no)

Taraqshah har et stort ønske om å få bli i Norge, hvor han er han trygg, har jobb, og et sterkt ønske om å gi tilbake til det norske samfunnet som tok imot han da han flyktet for å redde livet sitt, bare 15 år gammel.

Hans største frykt er å bli sendt tilbake til hjemlandet hvor han risikerer å enten bli rekruttert til Jihad, eller bli drept.

Signer dette oppropet og bidra til å redde et ungt, uskyldig liv, som var så uheldig å bli født i et land med krig og terror.

Oppropet sendes til UDI og statsminister Erna Solberg.