La oss forby fyrverkeri

Dette er kopiert fra svenske siden,for å spre det til Norge.
Fyrverkeri Rebellion

Det er på tide at regjeringen gjør noe om det faktum at tusenvis av dyr og mennesker er livredde på grunn av pyroteknisk underholdning hvert år.

Det er på tide å se på miljøpåvirkningen av landet underholdning. Og for ikke å nevne skader på personer og eiendom.

Ifølge en undersøkelse utført av SLB gjort under årtusen i nettopp Stockholm ble anslått at 32 000 kg fyrverkeri ble avfyrt og noen tungmetaller i luft i løpet av denne tiden til 400-500 ganger høyere.Like skremmende er at 275 kg av bly ble plassert under samme måleperioden. Kvikksølv og bly akkumulering i organismer og alle typer utslipp av disse er miljømessig skurker.

Kilde: http://www.slb.mf.stockholm.se/slb/rapporter/pdf/metaller2000.pdf

Vi har alle et miljøansvar og et ansvar overfor dyr og mennesker som ikke kan snakke for seg selv.Lærevansker, krigsofre, demens, etc., og ikke å snakke om hunder, katter, fugler og andre dyr som ikke forstår hva som skjer og flykter for livet hans. Fuglene er svært skremt av lyden av raketter langs og når himmelen er røykfylte og lyser opp.

Mange kjæledyr eiere er tvunget til å gi kjæledyr beroligende medisiner, gå til isolerte steder, eller tvinges til å begrense kjæledyr på badet med uraffinert vatt i ørene. All slik at folk i vårt rike land bør ha sin underholdning.

Problemet er ikke slam ved midnatt den 31. desember, for dette er minst eierne forberedt og kan løse (dessverre er det med ville dyr).

Problemet er at raketter og fyrverkeri er brukt i flere uker før og flere uker etter utløpet av desember. Selv om det er en lov som du må ha politiets tillatelse til å sparke dem. Kilde: http://www.polisen.se/sv/Service/Tillstand/Fyrverkerier/

Det krever klare regler og lover å stramme opp dette faktum, og også økt innsats for å sikre at det fulgte. Vi ønsker å sikre at Regjeringen ser alvorlig på dette og begynne å jobbe for å gjøre dette arbeidet.

En bevegelse av Catharina Bråkenhielm var adressert til Stortinget om saken: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GZ02F% C3% B6225

Dyr og folk er redde og lidelse, er det verdt for noen sekunder av tilfredsstillelse av den enkelte?

Veronica Bache/-fra Norge Belit Victoria Karlsen

Svenskene har fått inn ca 8100 underskrifter takket være stifteren Veronica Backe,

er vi her i Norge like flinke til å vise dyre hensyn?? Ja? Vis det ved å skrive under.

Veronica Bache/-fra Norge Belit Victoria Karlsen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen