LA NALA LEVE!

LRG_DSC06740.jpg

LA NALA LEVE!

I går publiserte NRK en artikkel om hunden, Nala (3), eid av Tommy Fredriksen og Hilde Eide. Nala var i bånd tett inntil sin eier, og ble angrepet bakfra, av en sau. Nå vil politiet at Nala skal tvangsavlives, fordi sauen ble drept i sammenstøtet.

Nala handlet i selvforsvar, og det var lite hennes eier kunne gjøre for å avverge situasjonen.

Les om hendelsesforløpet her

Hvor går grensen?

Hvor går grensen i hundeloven (Lov om hundehold)? Regjeringen er, ifølge NRK, i ferd med å gå igjennom hundeloven på nytt, men hvor lang tid vil dette ta? Vi kan ikke risikere at Nala blir offer for en hundelov, som mangler forsvarlige og rettferdige unntak.

Ifølge NOAHS dyrettighetserklæring har alle dyr rett til en juridisk status som levende vesner. Dette betyr blant annet at dyrenes interesser skal vektlegges i juridiske sammenhenger. Dette er en slik sammenheng! Nala sin sak er unik. Det kan ikke være slik at når en bonde anmelder, skal lovens lange arm ta den "lette" utveien, bare fordi det er dette man vanligvis gjør. Denne saken, som saker med mennesker involvert, må behandles individuelt.

Leveres i morgen kl. 12.00.

Nala må leveres i morgen kl. 12.00. Dersom Fredriksen og Eide ikke godtar dette vedtaket, risikerer de inntil 3 måneder i fengsel, og en merkbar bot. Dette kan vi ikke akseptere.

"Alle dyr har krav på å få anerkjennelse for at livet er det viktigste for hvert enkelt individ, og deres ønske om å leve kan derfor ikke ignoreres." - NOAHS dyrerettighetsærkling punkt 7.

Fredriksen og Eide kjemper en hard kamp for å holde Nala i livet så lenge som mulig. Ved å leie inn en privatetterforsker og en hundeekspert har de rekonstruerert hendelsen, for å kunne ha sakkyndige argumenter å tilby de som behandler saken. Mest av alt vil de ha sannheten fram.

Vi vil ikke etterlate familien i kampen alene.

Vi ber alle om å signere dette oppropet, for å hindre at Nala skal bli frarøvet et langt og godt liv med sin familie, og for å få debatten om en rettferdig hundelov ordentlig i gang.

La Nala leve! Hun er én av mye vondt som skjer, men hun er mye for én familie.

Malin Seline Strandberg    Kontakt personen bak underskriftskampanjen