La dem komme, la dem bli

Dette er en underskriftkampanje mot de nye instramningene i asylpolitikken. Regjeringen har blitt enige om et asylforlik som fratar flytkninger grunnleggende rettigheter og rettsikkerhet og gir økt mulighet for bruk arrestasjon og fengsling uten dom!

Den viktigste lovendringen er omfattende. Den innebærer kort sagt flere utsendelser tilbake til såkalte "trygge tredjeland". Helt konkret sier den nye endringen at flyktninger vil bli nektet opphold i Norge hvis det er sannsynlig at de har vært innom et land hvor de ikke har blitt forfulgt. Dette er en svært vid betegnelse og det sier seg selv at dette vil føre til langt flere avslag, også for de som trenger vår beskyttelse aller mest.

Den nye loven åpner også for utstrakt bruk av fengsling, uten lov og dom, av nettopp disse menneskene.

I tillegg åpner nå loven for at regjeringen kan instruere UNE direkte. Dette undergraver totalt den opprinnelige funksjonen til UNE som var tenkt å være et uavhengig klageorgan. At det nå kan bli overstyrt av politiske beslutninger er svært urovekkende. Det er nemlig ikke et politisk spørsmål om et område er trygt å vende tilbake til eller ikke

Dette vekker beskymring. I en tid hvor flere politikere uttrykker sin frykt for terror, har de nå samtidig snudd ryggen til terrorens ofre. Hatkriminaliteten, som de mange brannene på asylmottakene, får derimot lite oppmerksomhet.

Skriv under for å vise din motstand mot endringene som nå blir iverksatt. Vi krever en asylpolitikk som gir trygghet til mennesker på flukt, og en mulighet til å starte et nytt liv i trygge omgivelser.

Vi sier nei til de nye asylinnstramningene! Flyktninger er velkommen!
LA DEM KOMME, LA DEM BLI!

Mer informasjon nederst i beskrivelsen

Nettverk mot statlig rasisme    Kontakt personen bak underskriftskampanjen